A game in action: the mandatory supervised internship at escola E.F.M Mariana in Porto Velho/RO.

Authors

  • Yasmim Prata Villar Marcelino Universidade Federal de Rondônia/ Mestranda https://orcid.org/0009-0007-0743-0256
  • Alison Barbosa da Silva Universidade Federal de Rondônia/ Graduado
  • Ilmara da Silva Farias Universidade Federal de Rondônia/ Graduanda

Keywords:

Military dictatorship, Teaching History, Game

Abstract

It appears that music is an important method to be used not only in shows, but also in other spaces, in this case, schools. Freedom of expression and student experience will be evaluated. This is the result of the Pedagogical Project of the Supervised Internship IV, V and VI of the History course, at the Federal University of Rondônia, next to the Mariana State School of Elementary and Secondary Education, located in the east zone of the city of Porto Velho (RO), this The theme is about the songs during the Military Dictatorship (1964 – 1985) that occurred in Brazil and were censored in Institutional Act nº 5. The theoretical framework reveals the concept of opposition to freedom of expression and censorship. And to approach teaching, the History Teaching Dictionary organized by teachers Marieta de Moraes Ferreira, Margarida Maria Dias De Oliveira will be used. The general objective of this project is to help students develop critical sense and historical knowledge through songs that were censored during the military dictatorship. The specific objectives are to identify the historical processes that resulted in the civil-military dictatorship in Brazil, identify the harmed social class and the resistance process, and dialogue with the songs written in and after the period.

Author Biographies

Yasmim Prata Villar Marcelino, Universidade Federal de Rondônia/ Mestranda

Graduada em História Licenciatura pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR); Especialista em Docencia Educacional Profissional e Tecnologica pelo Instituto Federal de Rondônia (IFRO); Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em História da Amazônia (PPGHAM) na Universidade Federal de Rondônia (UNIR). 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1817851784497505

Alison Barbosa da Silva, Universidade Federal de Rondônia/ Graduado

Bachelor's degree in History from the Federal University of Rondônia (UNIR).

Ilmara da Silva Farias, Universidade Federal de Rondônia/ Graduanda

Bachelor's degree in History from the Federal University of Rondônia (UNIR).

References

BITTENCOURT, C. Método de Ensino. In: FERREIRA, M. de M. & OLIVEIRA, M. M. D. de. (org.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV, 2019, p. 162-167.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CRAVEIRO, Daniele Alves; NETO, Rafael Vidmantas; COSTA, Roberta Lima. MÚSICA E CENSURA DURANTE A DITADURA CIVIL MILITAR BRASILEIRA (1964–1985). ANAIS DO SEMINÁRIO FORMAÇÃO DOCENTE: INTERSECÇÃO ENTRE UNIVERSIDADE E ESCOLA, v. 1, n. 01, p. 193-201, 2017. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/seminarioformacaodocente/article/view/4176. Acesso em: 06 jan. 2024.

DUQUE, Luís Guilherme Ritta. Quinze canções para compreender a Ditadura Militar Brasileira: a música como prática pedagógica em História nos Ensinos Básico e Superior. In: BARROSO, Vera Lucia M. [et al.] Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Est Editora; Anpuh/RS, 2010. p.267-278.

FARIA, Lucas Gomes. Covid-19, ensino remoto emergencial e a democratização do acesso à educação no Brasil. Repositório UniCEUB, 2020. Disponível em: https://www.repositorio.ufal.br/handle/123456789/9788. Acesso em: 06 jan. 2024.

LIMA, A. Q. O. de; TUMBO, D. L. . Desafios do ensino remoto na educação básica em tempos de pandemia. REVISTA FACULDADE FAMEN | REFFEN | ISSN 2675-0589, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 141–151, 2021. DOI: 10.36470/famen.2021.r2a14. Disponível em: https://revistafamen.com.br/index.php/revistafamen/article/view/26. Acesso em: 7 jan. 2024.

MAIA, Adriana Valério. A música popular brasileira e a ditadura militar: vozes de coragem como manifestações de enfrentamento aos instrumentos de repressão. 2015. 13 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23122. Acesso em: 06 jan. 2023.

RONDÔNIA. Referencial Curricular do Estado de Rondônia. Porto Velho: Secretaria de Estado de Educação, 2020.

SOUZA, Miguel. "Elis Regina"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/biografia/elis-regina.htm. Acesso em 08 de janeiro de 2024.

TANCREDI, Silvia. "Chico Buarque"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/biografia/chico-buarque.htm. Acesso em 07 de janeiro de 2024.

Published

2024-08-13

How to Cite

Prata Villar Marcelino, Y., Barbosa da Silva, A., & da Silva Farias, I. (2024). A game in action: the mandatory supervised internship at escola E.F.M Mariana in Porto Velho/RO. Revista Histórias Públicas, 1(3), 196–218. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/historiaspublicas/article/view/8362