Contribuições do letramento histórico para um ensino decolonial: um ensaio a partir das dissertações do ProfHistória

CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL LITERACY TO DECOLONIAL TEACHING: AN ESSAY BASED ON PROFHISTORIA DISSERTATIONS

Authors

  • Patrícia Karla Soares Santos Dorotéio Universidade do Estado de Minas Gerais.Universidade Federal de Minas Gerais. https://orcid.org/0000-0003-4236-2643
  • Maria Luísa de Souza Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Keywords:

Letramento histórico, relações étnico-raciais, decolonialidade

Abstract

This essay is interested in the contributions of the concept of literacy to the construction of a decolonial history, especially from the point of view of history education, at school, in the classroom. Its aim is to map the appropriations of the concept of historical literacy in pedagogical proposals that address the issue of ethnic-racial relations from a decolonial perspective.  To this end, exploratory research was carried out using the database of dissertations and pedagogical products from the Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História – ProfHistória. The theoretical framework of this essay is made up of studies on historical literacy and decoloniality. The exploratory research in the ProfHistory dissertation database revealed an area of study that still needs to be explored, in view of the contribution that a multiple perspective of historical literacy can make to school historical learning.

Author Biographies

Patrícia Karla Soares Santos Dorotéio, Universidade do Estado de Minas Gerais.Universidade Federal de Minas Gerais.

Doutoranda em Educação FAE/UFMG. Professora do Departamento de Educação e Ciências Humanas da UEMG/Ibirité. Membro do grupo de pesquisa "Laboratório sobre Estudos da Docência" (LEDOC).

Maria Luísa de Souza Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

 

 

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Published

2024-09-04

How to Cite

Dorotéio, P. K. S. S., & de Souza Silva, M. L. (2024). Contribuições do letramento histórico para um ensino decolonial: um ensaio a partir das dissertações do ProfHistória : CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL LITERACY TO DECOLONIAL TEACHING: AN ESSAY BASED ON PROFHISTORIA DISSERTATIONS. Sulear Interdisciplinary Journal, (17), 42–56. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/8018