Social inequality, youth and emancipation -

challenges and possibilities

Authors

  • Sheila Ataíde Domingues de Souza Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes/Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Keywords:

social inequality, youth, emancipation

Abstract

The deepening of social inequalities is associated with the capitalist model of exploitation, expropriation and accumulation of wealth, as scientific literature has extensively demonstrated. In countries like Brazil, whose history is marked by the colonization process, social inequalities act in the (re)production and perpetuation of oppression, marginalization and suppression of rights, configuring what is understood by some authors as coloniality. Based on this focus, this study proposes a reflection on some of the effects of social inequalities on the lives of young Brazilians, analyzing some of the main challenges encountered by this population in their processes of formation, social insertion and emancipation, in light of the current reality. Among the studies consulted for this discussion, we resorted to theorizations of Therborn (2010), Quijano (2005, 2007), and Fanon (2022), proposing an articulation between social inequality and the different modes of domination; we sought, in Socio-Historical Psychology (Bock; 2004, 2022), and in authors such as Leon (2005), and Freitas (2005), among others, elements to understand the youth category; and we draw on the perspective of Freire (1967, 1991) and Fanon (2022) on human emancipation. We emphasize that the complexity of the barriers faced by young people in the search for their emancipation requires overcoming social structures of oppression, injustice and inequalities.

References

AGUIAR, W.M.J. Consciência e atividade: categorias fundamentais da Psicologia Sócio-Histórica. In: BOCK, A.M.B. et al. Psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez, 2007.

ALVES, M. Z.; DAYRELL, JM. T.. Transnacionalismo, juventude rural e a busca de reconhecimento. Educação e PBesquisa, v. 41, n. esp., p. 1455–1471, dez. 2015.

AMARO, F.R. Epistemologias de resistência: estratégias de enfrentamento da opressão colonial. Revista Antropolítica, v. 55, n. 2, Niterói, e57552, 2. quadri., mai./ago., 2023.

ASSIS, W.L.S.; SOUZA, S.L. Colonialismo e desigualdades sociais: ensaio teórico para a construção de um pensamento crítico pós-colonial. Simbiótica Revista Eletrônica, vol. 6, n. 1, pp. 159-171, 2019. https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/27200> Acesso em: 10 fev. 2024.

BOCK, A. M. B.. A perspectiva sócio-histórica de Leontiev e a crítica à naturalização da formação do ser humano: a adolescência em questão. Cadernos CEDES, v. 24, n. 62, p. 26–43, abr. 2004a. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ccedes/a/znYxDSw7jfGgv4LTKbbS8Tj/abstract/?lang=pt#>. Acesso em: 17 fev. 2024.

________. Direito de resposta. Psicologia Sócio-Histórica. Boletim Clínico, n. 17, maio 2004b. Disponível em: <https://www.pucsp.br/clinica/boletim-clinico/boletim_17.ht ml>. Acesso em: 7 fev. 2024.

BOCK, A.M.B.; PERDIGÃO, S.A.; KULNIG, R.C.M. Desigualdade social e a leitura sócio-histórica. In: BOCK, A.M.B. et al. (Orgs.). Psicologia sócio-histórica: contribuições à leitura de questões sociais - São Paulo: EDUC: PIPEq, 2022.

BRASIL. Secretaria Nacional de Juventude. Estação juventude: conceitos fundamentais – ponto de partida para uma reflexão sobre políticas públicas de juventude. ABRAMO, H. (Org.). Brasília: SNJ, 2014a. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/participacao/images/pdfs/participacao/politicas%20de%20juventude1.pdf> Acesso em: 7 fev. 2024.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. 2014b. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 5 fev. 2024.

BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Diário Oficial da União. 2013. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm>. Acesso em: 17 fev. 2024.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União. 1990. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm>. Acesso em: 17 fev. 2024.

CERQUEIRA, D.; BUENO, S. (coord.). Atlas da violência 2023. Brasília: Ipea; Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2023. Disponível em: <https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/12/atlas-da-violencia-2023.pdf>. Acesso em: 7 fev. 2024.

CHAVES, H. L. A.; ARCOVERDE, A. C. B.. Desigualdades e privação de direitos na sociabilidade capitalista e suas expressões no Brasil. Serviço Social & Sociedade, n. 141, p. 164–182, maio 2021.

DUARTE, N. A formação do indivíduo e a objetivação do gênero humano.1992. Tese. (Doutorado em Educação). Universidades Estadual de Campinas - Unicamp, 1992.

FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. 2023. The State of Food Security and Nutrition in the World 2023 [O Estado da Segurança Alimentar e Nutrição no Mundo 2023]. Urbanization, agrifood systems transformation and healthy diets across the rural–urban continuum. Rome, FAO. Disponível em: <https://www.fao.org/3/CC3017EN/online/CC3017EN.html> Acesso em: 7 fev. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 19 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967

FREITAS, M.V.. Introdução. In: FREITAS, M.V. (Org.) Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. 2ª ed. São Paulo: Ação Educativa, 2005. 40 p.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA.Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD - Educação 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023a. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102002_informativo.pdf> Acesso em: 18 fev. 2024.

________. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2023. Rio de Janeiro: IBGE, 2023b. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102052.pdf> Acesso em: 18 fev. 2024.

________. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Estudos e Pesquisas - Informação Demográfica e Socioeconômica, n. 48, 2022. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101972> Acesso em: 13 fev. 2024.

LEON, O.D. Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais In: FREITAS, M.V. (Org.). Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. 2ª ed. São Paulo: Ação Educativa, 2005. 40 p.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

OLIVEIRA, L.F.; CANDAU, V.M.F. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, v.26, n.01, p.15-40, abr. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/?format=pdf&lang=pt> Acesso em: 14 fev. 2024.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, Universidad Central-IESCO, Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 93-126.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas En: Buenos Aires Lugar CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Editorial/Editor 2005. Disponível em: <https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf>. Acesso em: 14 fev. 2024.

SAWAIA, B.B.. Superando dicotomias na análise da desigualdade social. In: BOCK, A.M.B. et al. (Orgs.). Psicologia sócio-histórica: contribuições à leitura de questões sociais - São Paulo: EDUC: PIPEq, 2022.

THERBORN, G.. Os campos de extermínio da desigualdade. Novos estudos CEBRAP, n.87, p. 145–156, jul. 2010.

VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L.S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. PRESTES, Z.; TUNES, E. (Orgs./Trads.). Rio de Janeiro: E-papers, 2018.

Published

2024-09-12

How to Cite

Ataíde Domingues de Souza, S. (2024). Social inequality, youth and emancipation - : challenges and possibilities. Sulear Interdisciplinary Journal, (19 (7), 151–166. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/8509