Reconversão cultural nas narrativas dos egressos do Programa de Ações Afirmativas:

estudo relacional na Universidade Federal do Rio Grande Do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6686

Keywords:

Affirmative Actions. Cultural Capital. Graduates. Habitus. Memory

Abstract

This research has as its central theme the narratives of the graduates of the Affirmative Actions Program of the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS, their social trajectories, and the possibility of building knowledge, and reconversion of cultural capital and habitus. The research covered the period of entry of quota holders between 2008 and 2012. The theoretical path focused on the categories of habitus, class and cultural capital of Pierre Bourdieu. The methodological approach used was a quantitative and qualitative research, of the bibliographic, documentary and exploratory type, based on oral history. Online questionnaires were sent to the entire universe of graduates, however the sample of this research focused on 155 graduates and thematic interviews were also carried out with 10 graduates. The data obtained reveal that the experience lived by the quota students in this sample provided a resignification in their cultural capital and habitus.

 

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Author Biographies

Margarete Panerai Araujo, UNIFAL - PPGPS - Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Sociedade

Sua formação contempla pós-doutorado em Administração Pública e de Empresas em Políticas e Estratégias pela FGV EBAPE/RJ (2013); e pós-doutorado em Comunicação Social, Cidadania e Região na UMESP nas Cátedras UNESCO de Comunicação e Gestão de Cidades (2010). Possui Doutorado em Comunicação Social pela PUCRS (2004); Mestrado em Serviço Social (1999) com bolsa CNPQ; e Especialização em Antropologia Social (1989). Sua graduação com Bacharelado e Licenciatura é em Ciências Sociais pela PUCRS (1987). Participa do Grupo de Pesquisa do CNPQ GEPEUR/UNISC onde realiza novo pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional; do grupo de Estratégias Regionais; Instituições, Ordenamento Territorial e Políticas Públicas para o Desenvolvimento Regional e Observatório das Metrópoles. Professora visitante no Programa de Pós Graduação em Gestão Pública e Sociedade na Universidade Federal de Alfenas, Campus de Varginha/ MG. 

Rosemeri Antunes dos Santos, Universidade do Rio Grande do Sul

Possui Pós-Graduação com Mestrado em Memória Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle (2017) e graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é Secretária do Conselho Universitário da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2023-11-27

How to Cite

Panerai Araujo, M., & Antunes dos Santos, R. (2023). Reconversão cultural nas narrativas dos egressos do Programa de Ações Afirmativas: : estudo relacional na Universidade Federal do Rio Grande Do Sul. Educação Em Foco, 26(50), 1–31. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6686