Dynamics of Creation and Estimated Value

the case of baroque and state of Minas Gerais fashion

Authors

  • Eliana de Carvalho Ferreira Universidade Mackenzie

Keywords:

Creation, esteem value, culture, fashion.

Abstract

This paper aims to investigate the representativeness of an art expression, the barroco from Minas Gerais state, in the creation dynamics of a fashion product, emphasizingthe esteem value perceived by the final consumer. The theoretical exploration was fundamental to a prior understanding of the creative extension that a designer can achieve from the analysis of artistic and cultural elements of a given region. Through the case study of a fashion designer from Minas Gerais we were able to observe in a practical and real way the application of the creation dynamics of a product that comes from a symbolic-cultural environment, providing the comparison of how potential are the artistic manifestations of Minas Gerais to the generation of products with high value esteem.

References

ANDRADE, C. R. O barroco mineiro e o gestual humano: uma ótica de François Delsarte. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE, IFCH-UNICAMP, 1. Campinas, 2005.

ARANTES, A. A. O que é cultura popular. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 2. ed. 2a reimpressão. São Paulo: Editora

Edgard Blucher Ltda, 2003.

BITTENCOURT, E. M. D. Cenas do Barroco Mineiro. 2006. Fotos color. Home Page do Olhares.com fotografia online. Dis- ponível em: <http://br.olhares.com/cenas_do_barroco_mineiro_foto548679.html> Acesso em: 12 de ago. de 2010.

CIDREIRA, R. P. Os sentidos da moda. São Paulo: Annablume, 2005.

COSTA JÚNIOR, J. Design para a estética: projeto de produto orientado para fatores estéticos. In: CONGRESSO INTERNA-

CIONAL DE PESQUISA EM DESIGN, 4. 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2008. p. 1-7. 1 CD-ROM.

ENGEL, J. F.; BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W. Comportamento do consumidor. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC Editora, 2000.

GONÇALVES-DIAS, S. L. F.; MOURA, C. Consumo sustentável: muito além do consumo verde. In: ENCONTRO DA ANPAD, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: EnANPAD, 2007. p. 1-13.

GOUVEIA, V. V. et al. A estrutura e o conteúdo universais dos valores humanos: análise fatorial confirmatória da tipologia de Schwartz. Estudos de Psicologia, Natal, n. 6, p. 133-142, 2001.

HOLBROOK, M. B. Consumer value - a framework for analysis and research. London: Routledge, 1999. KOTLER, P. Administração de marketing. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1996.

LAHIRE, B. A cultura dos indivíduos. Traduzido por Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LARAIA, R. de B. Cultura. Um conceito antropológico. 14. ed. Rio de Janeiro: J.Z.E, 2001.

MASI, D. A sociedade pós-industrial. 3. ed. São Paulo: SENAC, 2000.

MORAES, D. Metaprojeto como modelo projetual. Strategic Design Research Journal, Porto Alegre, 3(2): 62-68 maio-

agosto, 2010

HOLANDA, A. B. Novo aurélio, século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

RECH, S. R. Cadeia produtiva da moda: dinâmica e modelos globais de competitividade. In: Colóquio de Moda 3. Belo Horizonte. 2007. 1 CD-ROM.

RONCOLETTA, M. R. O diamante negro de Gloria Coelho. In: Colóquio de Moda 2 – UNIFACS, 2. Salvador, 2006. 1 CD-ROM. SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 2004.

SANTANA, M. Patrimônio, turismo e identidade cultural. Bahia Análise & Dados. Salvador, v.11, n.2, p.169-173, 2001. VINCENT-RICARD, F. As espirais da moda. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

AIRES, R.; CARVALHO, M. A integração emoção e cognição no contexto da cultura projetual. Disponível em: <http://infojur.ufsc.br/aires/arquivos/Artigo%20Emocao%20Cognicao%20Cultura%20Projetual.pdf.>. Acesso em: 13 de mar. de 2011.

Published

2021-02-08

How to Cite

Ferreira, E. de C. (2021). Dynamics of Creation and Estimated Value: the case of baroque and state of Minas Gerais fashion. TRANSVERSO, (2), 52–63. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/transverso/article/view/5398