POLÍTICAS DE AÇÃO AFIRMATIVA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: IMPLICAÇÕES E TENDÊNCIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8149

Keywords:

Ação afirmativa, Educação, Educação básica, Políticas de ação afirmativa.

Abstract

This article aims to evaluate the main implications identified in empirical research that deal with affirmative action policies in basic education. The research considers affirmative action policies for basic education as legal measures associated with basic education whose fundamental principle is to achieve a free, fair and solidary society by reducing inequalities without any form of discrimination. As a research strategy, the PRISMA method and bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Portal de Periódicos da CAPES and SciELO in the period between 1996 and 2022. 65 publications were found and examined and, from this sample, three categories were created, organized according to the theme, objective and result of empirical research related to affirmative action policies in basic education. As a result, the study pointed to the need for future research that allows evaluating the consequences of affirmative actions in basic education.

Author Biography

Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Universidade Tiradentes/UNIT

Doutor em Educação pela Universidade Tiradentes/UNIT. Mestre em Educação – Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). MBA em Gestão de Negócios e Inteligência Competitiva – UNIT. Especialista em supervisão, orientação, gestão da educação básica e em inspeção escolar - UCB. Licenciatura em Ciências Biológicas - UFBA. Membro do Grupo de Pesquisa Educação e Sociedade: sujeitos e práticas educativas da UNIT. E-mail: fa_bio_gus@hotmail.com.

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Published

2023-11-30

How to Cite

Gusmão, F. A. F. (2023). POLÍTICAS DE AÇÃO AFIRMATIVA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: IMPLICAÇÕES E TENDÊNCIAS. Perspectives on Public Policies, 16(32), 164–188. https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8149