A MÚSICA COMO JOGO DA ARTE NA PERSPECTIVA DA SALA DE AULA

Authors

  • Ms. Juliana Delborgo Abra Olivato Universidade Nova de Lisboa

Keywords:

Keywords: Musical games; Music as a game of art; Teacher training.

Abstract

This article is based on the Author's Final Paper, which presents music as a game in a cultural sense and a game of art within the philosophical point of view. An ideal game, which is played for the pleasure of playing, with clear rules and defined and with an end in itself, happening in the making of music itself. From the perspective of the classroom, music as a game is democratic, accessible and meets the requirements of active methodologies, and can be worked on by music experts or not. We also approached the state of music as a game of art in Brazil and proposed some musical games for the Basic Education classroom, based on the methodology of bibliographic review.

Keywords: Musical games; Music as a game of art; Teacher training.

References

OLIVATO, Juliana Delborgo Abra. A música como jogo da arte: um abordagem sobre os jogos musicais. Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia. Universidade Paulista, Bauru, 2020.

BARBOZA, Joab da Silva. Jogos e Música em publicações da ABEM e da ANPPOM. 2018, 124 f. Dissertação (Mestrado em Artes, Ensino de Artes). Universidade Estadual Paulista, São Paulo/SP.

BRITO, Teca Alencar de. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação, educação. São Paulo: Peirópolis, 2019.

DELALANDE, François. A música é um jogo de criança. Traduzido por Alessandra Cintra. São Paulo: Peirópolis, 2019.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Editora Perspectiva, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4ª edição, São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; PASCAL, Christine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

RIBEIRO, Mônica Cintrão França. Psicologia Construtivista. São Paulo: Editora Sol, 2013.

ROSAS, Fátima Weber; BEHAR, Patrícia Alejandra. A importância da música em objetos de aprendizagem, 2010. Disponível em <http://www.nuted.ufrgs.br/wordpress/wp-content/uploads/2010/Artigos/Importancia.pdf> Acesso em 23/04/2021.

SANTORO, Tiane; GOMES, Rodrigo. Brincando de música dentro e fora da sala de aula: o potencial pedagógico das cantigas, jogos e brincadeiras musicais. Literartes, n.10, 2019, 16 p. Disponível em <https://www.revistas.usp.br/literartes/article/view/158529> Acesso em: 23/04/2021.

Published

2021-12-28

How to Cite

Delborgo Abra Olivato, M. J. (2021). A MÚSICA COMO JOGO DA ARTE NA PERSPECTIVA DA SALA DE AULA. SCIAS - Arte Educação, 10(2), 30–50. Retrieved from https://revista.uemg.br/scias/article/view/6002