REJEITO, ARTE E ALEGORIA

Authors

Keywords:

urban art, environment, consume, shared responsibility, cultural identities

Abstract

In urban art, an artist tries out the use of trash and residues in the texturing of graffiti. From this perspective, the aim is to describe and reflect on the effects that these practices produce on their audience, with regard to the formulation of their cultural identities and the way in which they relate to the urban space. Through the case study, collected data made it possible to analyze the concepts of critical consumption, sustainability and shared responsibility in their interventions as well. The provocative, questioning and reflective potential of artist Artur Bordallo II's textured graphite panels is strengthened by the quality of its inputs, tailings and residues found in urban areas. Artur Bordallo II strikes us with the obvious, the need and urgency for a new look at this issue. In nature, everything is an input, in art this input is transformed into reflection and questions us about the continuity of processes.

Author Biographies

Bettina Lauterbach, UFPEL

Aluna pós graduação Artes - UFPEL - 2001

Aluna pós graduação Educação e Cultura - UERGS - 2001

Formanda Licenciatura Sociologia - UFSM - 2001

Engenharia Química - UFRJ - 1993

Dr. Michael Abrantes Kerr, UFPEL

Doutor em Ciências da Comunicação pela UNISINOS na linha Mídias e Processos Audiovisuais (2015). Possui mestrado em Ciências da Comunicação pela UNISINOS, na linha de Mídias e Processos Audiovisuais (2008), especialização em informática na educação (2005) e graduação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Católica de Pelotas (1996). Atualmente é professor Adjunto e Coordenador dos cursos de Cinema e Audiovisual e de Cinema de Animação da Universidade Federal de Pelotas . Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Cinema, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, audiovisual, semiótica, artes, comunicação social, propaganda e publicidade.

References

BARROS, Manoel., Livro sobre nada. Ed.Alfaguara, 2016

CALLENBACH, Ernest. Ecologia, um guia de bolso. Ed. Peirópolis, 2001.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas, poderes oblíquos. São Paulo: EDUSP, p. 283-350, 1997.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, p. 206-219, 2012.

DI PACE, Maria; BARTRONS, Horacio Caride. Ecologia de la ciudad. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder ,Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

HAECKEL, Ernst Heinrich Philipp August. Anthropogenie. W. Engelmann, 1877.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Edições 70, 1992.

https://www.iucnredlist.org/

OLALQUIAGA, Celeste. Megalópolis: Sensibilidades Culturais Contemporâneas São Paulo: Estúdio Nobel, 1998.

Published

2021-12-28

How to Cite

Lauterbach, B., & Kerr, D. M. A. (2021). REJEITO, ARTE E ALEGORIA. SCIAS - Arte Educação, 10(2), 80–96. Retrieved from https://revista.uemg.br/scias/article/view/6295