IDENTITY
PEDAGOGUES' NARRATIVES ABOUT THE ACADEMIC MASTER'S DEGREE IN TEACHING
Keywords:
Post-graduation, Research, Pedagogue-masterAbstract
- This article discusses the impacts of strictu sensu training on the constitution of identity based on the narratives of master pedagogues, anchored in Pinto, Pimenta and Severo (2021, 2022), Libâneo (1998, 2010), and Nóvoa (2002, 2019). The narrative conversation, followed by the transcription and composition of meanings, are methodologically aligned with the narrative perspective of Clandinin and Connelly (2011, 2015). The results indicate that the search for a master's degree is driven by the feeling of unfinished business and dissatisfaction with specialization courses in the distance learning modality related to physical distance and theoretical fragility. The search for a master's degree is also driven by personal motivations (affection, feeling of unfinished business, desire) and professional motivations (salary increase, power). As a contribution, this study shows that the master's degree is a watershed that transforms the identity and professional performance of pedagogues.
References
ARANTES, Ana Paula Pereira; ABOU GEBRAN, Raimunda. O curso de Pedagogia e o processo de formação do pedagogo no Brasil: percurso histórico e marcos legais. HOLOS, v. 6, p. 280-294, 2014. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/holos/article/view/1643. Acesso em: 16 Ago. 2022.
CLANDININ, D. Jean; CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011
CLANDININ, D. Jean; CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.
FERNANDES, W. S. et al. Educação a distância: principais aspectos positivos e negativos. Revista Brasileira de Educação de Saúde, [S. l.], v. 8, n. 4, p. 41-47, out./dez. 2018. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6095. Acesso em: 24 fev. 2024.6
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
GERVASIO, Kelen Cristina da Cruz. Professores-mestres: contribuições do mestrado naformação pedagógica em uma escola privada no município de Bagé. Dissertação de Mestrado. Bagé, Rio Grande do Sul. 184p.2019. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/handle/riu/4754. Acesso em: 24 Mar. 2022
GOMES, Stephanie Silva Weigel; BRASILEIRO, Regina Maria de Oliveira; LIMA, Phabyanno Rodrigues. Identidade profissional e trabalho docente: o que dizem os professores dos cursos de licenciatura do IFAL. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 7, p. 23-36, 2014. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/3496/pdf. Acesso em: 11 Dez. 2022.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Stuart Hall; tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro-11. ed. -Rio de Janeiro: DP&A, 2006. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42027. Acesso em: 23 Nov. 2021
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto et al. Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/978 Acesso em: 27 Jun. 2021
LIBÂNEO, José Carlos. Congressos, encontros, seminários de educação: espaços de desenvolvimento profissional ou mercado de entusiasmo. Revista de Educação da AEC, v. 27, n. 109, 1998. Disponível em: http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Artigos%20Diversos/forma%C3%A7%C3%A3o%20continuada-libaneo.doc. Acesso em: 17 Nov. 2022
LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, v. 20, p. 239-277, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GVJNtv6QYmQY7WFv85SdyWy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 maio 2022
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê?. Cortez editora, 2010
LIBÂNEO, José Carlos et al. Entrevista com o professor José Carlos Libâneo –O curso de Pedagogia no balanço das políticas educacionais. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 8, n. 27, 2022. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/4250. Acesso em: 17 Nov. 2022.
MARCELO GARCIA, C. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, [S. l.], v. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
NASCIMENTO, A. F.; DA SILVA, V. L. R. Formação continuada para o desenvolvimento profissional de professores: perspectivas a partir de experiências com a docência remota. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 11, p. e572111134163, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34163. Acesso em: 24 fev. 2024.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa-Portugal: Educa, 2002
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, v. 44, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 14 Nov. 2022
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/3357 . Acesso em: 28 Jun. 2021.
PIMENTA, Selma Garrido; PINTO, Umberto de Andrade; SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. A Pedagogia como lócus de formação profissional de educadores (as): desafios epistemológicos e curriculares. Práxis Educativa (Brasil), v. 15, p. e2015528, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15528.057. Acesso em: 12 Set. 2022
PÜNDRICH, Paula Luiza; QUARESMA, Adriane Helena Dutra; ARAUJO, Maria Cristina Pansera de. A profissionalização do docente pedagogo. Salão do Conhecimento, v. 6, n. 6, 2020. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/18517/17251. Acesso em: 13 Fev. 2024
SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais /Tomaz Tadeu da Silva (org). Stuart Hall, Katheryn Woodward. 15ª ed. – Petropolis, RJ: Vozes, 2014
SILVA, Livaldo Teixeira da. O TRABALHO DO PEDAGOGO ESCOLAR STRICTO SENSU: UMA PROPOSTA PARA A ORGANIZAÇÃO DA PRÁTICA PEDAGÓGICA. Revista Desenvolvimento & Civilização, v. 3, n. 1, p. 51-71, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdciv/article/view/55678. Acesso em: 13 Fev. 2024.
SANSOLOTTI, Simone de Oliveira; COELHO, Marcus Nascimento. O conceito de formação continuada e a sua concepção de acordo com Imbernón, Nóvoa e Libâneo. Avanços & Olhares, Barra do Garças, n. 3, p. 205-219, 2019. Disponível em: https://revista.institutoiesa.com/wp-content/uploads/2019/09/16-O-CONCEITO-DE-FORMACAO-CONTINUADA-SIMONE.pdf. Acesso em: 17 Nov. 2022.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional/ Maurice Tardif. 17 ed. –Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Regimento Programa de Pós-Graduação em Ensino – Mestrado Acadêmico em Ensino. Bagé: Unipampa, 2017.
VERAS, Renata da Silva; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíd. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em revista, p. 219-235, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/mFY9kNRcyMxMVzRKpwBCJLN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 Nov. 2022