Subjetividades de professores no ensino remoto e híbrido emergenciais:
uma análise discursiva
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6414Keywords:
Discourse, Emergency remote teaching, Emergency hybrid teaching, Subjectivities.Abstract
This article brings up the voices of teachers in their struggles in knowledge-power relationships, inserted in the context of the pandemic. It aims to seek gaps to think about education in another way after the pandemic, starting by problematizing the immense existing chasms, made invisible by the current discourse order. It is based on the Franco-Brazilian discourse analysis and on Foucauldian studies, specifically on modes of objectification and subjectivation, power-knowledge relationships, counter-conduct and resistance. The corpus is composed of pieces of news about emergency remote and hybrid teaching (2020 and 2021). It was observed that, if, on the one hand, the established power relations suffocate the emergence of counter-conducts, pushing teachers to align with the neoliberal logic for maintaining/obtaining jobs; on the other hand, teachers resist, looking for alternative ways to conduct his teaching practice, a possible ethics and aesthetics of existence in times of barbarism like these.
Downloads
References
ABREU, R. J. R. O sujeito discursivo empreendedor de si e a Teoria do Capital Humano no contexto da escola pública contemporânea. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação, Universidade São Francisco, 2021. 135 p.
BARTHOLOMEU, M. A. A. N. A educação a distância e a escrita de si: (novos) regimes de verdade e modos de subjetivação de professores(as). Tese de doutorado defendida em 27 de setembro de 2021. Doutorado em Educação. Universidade São Francisco. Ainda não publicada.
BERMAN, M. [1982]. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
BIRMAN, J. Mal-estar na atualidade: a psicanálise e as novas formas de subjetivação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
CHAUÍ, M. O Brasil e a superação das múltiplas crises. Youtube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=X1f3ryEQsRo. Acesso em 17 out. 2021.
COSTA, M. A. Ensino remoto intencional: reinventando saberes e práticas na educação profissional e tecnológica. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.
COSTA, S. S. G. Governamentalidade neoliberal, Teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação & Realidade, 34(2), maio/ago. 2009, p. 171-186.
COSTA, H. S. O Lugar das Contracondutas na Genealogia Foucaultiana do Governo. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 61–78, 2019. DOI: 10.26512/rfmc.v7i1.20767. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/20767. Acesso em: 30 out. 2021.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
DREYFUS, Hubert. L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 202-273.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 39. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
FOUCAULT, M. A Ética do Cuidado de Si como Prática da Liberdade. In: Ditos e escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 258 -280.
HAN, B. C. Sociedade do cansaço. 2. ed. ampliada. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.
MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. 3.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
Mascia, M. A. A., & Azeredo, L. A. S. de. (2019). Práticas de si no discurso de professores do ensino superior: diálogos entre Foucault e Hadot. Horizontes, 37, e019028. https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.766.
ORTEGA, F. Amizade e estética da existência em Foucault. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999.
SPARKES, A. C. Embodiment, academics, and the audit culture: a story seeking consideration. Qualitative Research - SAGE Publications. Los Angeles, London, New Delhi and Singapore, vol. 7(4) 521–550, 2007. DOI: 10.1177/1468794107082306.
REVEL, Judith. Dicionário Foucault. Conceitos Fundamentais. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
ROSE, N. Powers of Freedom: reframing political thought. 9 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.











