Subjetividades de professores no ensino remoto e híbrido emergenciais:

uma análise discursiva

Authors

  • Luciana Azeredo CEFET-M
  • Marcia Aparecida Amador Mascia Universidade São Francisco
  • Wagner Ernesto Jonas Franco Centro de Línguas de Jundiaí-SP https://orcid.org/0000-0003-2913-1832

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6414

Keywords:

Discourse, Emergency remote teaching, Emergency hybrid teaching, Subjectivities.

Abstract

This article brings up the voices of teachers in their struggles in knowledge-power relationships, inserted in the context of the pandemic. It aims to seek gaps to think about education in another way after the pandemic, starting by problematizing the immense existing chasms, made invisible by the current discourse order. It is based on the Franco-Brazilian discourse analysis and on Foucauldian studies, specifically on  modes of objectification and subjectivation,  power-knowledge relationships, counter-conduct  and resistance. The corpus is composed of pieces of news about emergency remote and hybrid teaching (2020 and 2021). It was observed that, if, on the one hand, the established power relations suffocate the emergence of counter-conducts, pushing teachers to align with the neoliberal logic for maintaining/obtaining jobs; on the other hand, teachers resist, looking for alternative ways to conduct his teaching practice, a possible ethics and aesthetics of existence in times of barbarism like these.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, R. J. R. O sujeito discursivo empreendedor de si e a Teoria do Capital Humano no contexto da escola pública contemporânea. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação, Universidade São Francisco, 2021. 135 p.

BARTHOLOMEU, M. A. A. N. A educação a distância e a escrita de si: (novos) regimes de verdade e modos de subjetivação de professores(as). Tese de doutorado defendida em 27 de setembro de 2021. Doutorado em Educação. Universidade São Francisco. Ainda não publicada.

BERMAN, M. [1982]. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

BIRMAN, J. Mal-estar na atualidade: a psicanálise e as novas formas de subjetivação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

CHAUÍ, M. O Brasil e a superação das múltiplas crises. Youtube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=X1f3ryEQsRo. Acesso em 17 out. 2021.

COSTA, M. A. Ensino remoto intencional: reinventando saberes e práticas na educação profissional e tecnológica. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.

COSTA, S. S. G. Governamentalidade neoliberal, Teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação & Realidade, 34(2), maio/ago. 2009, p. 171-186.

COSTA, H. S. O Lugar das Contracondutas na Genealogia Foucaultiana do Governo. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 61–78, 2019. DOI: 10.26512/rfmc.v7i1.20767. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/20767. Acesso em: 30 out. 2021.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DREYFUS, Hubert. L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 202-273.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 39. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FOUCAULT, M. A Ética do Cuidado de Si como Prática da Liberdade. In: Ditos e escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 258 -280.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. 2. ed. ampliada. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.

MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. 3.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

Mascia, M. A. A., & Azeredo, L. A. S. de. (2019). Práticas de si no discurso de professores do ensino superior: diálogos entre Foucault e Hadot. Horizontes, 37, e019028. https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.766.

ORTEGA, F. Amizade e estética da existência em Foucault. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999.

SPARKES, A. C. Embodiment, academics, and the audit culture: a story seeking consideration. Qualitative Research - SAGE Publications. Los Angeles, London, New Delhi and Singapore, vol. 7(4) 521–550, 2007. DOI: 10.1177/1468794107082306.

REVEL, Judith. Dicionário Foucault. Conceitos Fundamentais. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

ROSE, N. Powers of Freedom: reframing political thought. 9 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Published

2022-04-29

How to Cite

Azeredo, L., Amador Mascia, M. A., & Jonas Franco, W. E. . (2022). Subjetividades de professores no ensino remoto e híbrido emergenciais:: uma análise discursiva. Educação Em Foco, 25(45), 8–30. https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6414