INSTITUTIONAL TEACHING INITIATION SCHOLARSHIP PROGRAM

ANALYSIS OF THE PUBLIC POLICY EVALUATION STRUCTURE

Authors

  • Cleber Ori Cuti Martins Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Pibid, Evaluation, Public Policies

Abstract

This study analyzes data from the reports of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, which finances the Institutional
Program for Teaching Initiation Scholarships, considering the implementation and evaluation process. The results indicate that the evaluation presents
obstacles in the defined relationship between its objectives (mainly that of reducing dropout in undergraduate courses, bringing schools closer to higher
education institutions and training teachers for Basic Education) and the results. The mechanisms and structures of continuous assessment and of
articulated measurement between objectives, goals and results, throughout the implementation of the Program, are not effective in monitoring the
graduates. The data on which the assessment is based is qualitative in nature, which does not make it possible to relate the implementation process
to objectives and results.

References

ALA-HARJA, Marjukka; HELGASON, Sigurdur. Em direção às melhores práticas de avaliação. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 51, n. 4, p. 5-59, out./dez. 2000.

ARRETCHE, Marta. Dossiê agenda de pesquisa em políticas públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 18, n. 51, p. 7-9, fev. 2003.

__________Tendências no estudo sobre avaliação. In: RICO, Elizabeth Melo (Org.). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998. p. 29-39.

DERLIEN, Hans-Ulrich. Una comparación internacional en la evaluación de las políticas públicas. Revista do Serviço Público, Rio de Janeiro, v. 52, n. 1, p. 105-122, jan./mar. 2001.

FARIA, Carlos Aurélio Pimenta de. A política da avaliação de políticas públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 20, n. 59, p. 97-109, out. 2005.

___________Idéias, conhecimento e políticas públicas: um inventário sucinto das principais vertentes analíticas recentes. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 18, n. 51, p. 21-29, fev. 2003.

FREY, Klaus. Políticas Públicas: um Debate Conceitual e Reflexões Referentes à Prática da Análise de Políticas Públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas, n. 21, 2000.

HOWLETT, Michael; RAMESH, M; PERL, Anthony. Política Pública: seus ciclos e subsistemas: uma abordagem integral. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

JOHN, Peter. Institutional Approaches. In P. John (Ed.) Analysing public policy. London: Continuum. 2000.

LASWELL, Harold. Politics: Who Gets What, When, How. Cleveland: Meridian Books. 1958.

LOWI, Theodore. Four Systems of Policy, Politics and Choice. Public Administration Review, 32: 298-310. 1972.

LYNN, L. E . Designing Public Policy: A Casebook on the Role of Policy Analysis. Santa Monica: Goodyear. 1980.

MOKATE, Karen Marie. Convirtiendo el “monstruo” en aliado: la evaluación como herramienta de la gerencia social. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 53, n. 1, p. 89-131, jan./mar. 2002.

THOENIG, Jean-Claude. A avaliação como conhecimento utilizável para reformas de gestão pública. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 51, n. 2, p. 54-70, abr./jun. 2000.

PETERS, B. G.. American Public Policy. Chatham: Chatham House. 1986.

TREVISAN, Andrei Pittol; VAN BELLEN, Hans Michael. Avaliação de políticas públicas: uma revisão teórica de um campo em construção. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro 42(3):529-50, maio/jun. 2008. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rap/v42n3/a05v42n3.pdf . Acesso: novembro de 2018.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, ano 8, n. 36. 2006.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). / Bernardete A. Gatti; Marli E. D. A. André; Nelson A. S. Gimenes; Laurizete Ferragut, pesquisadores. São Paulo: FCC/SEP, 2014. Disponível em https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibid-arquivoAnexado.pdf. Acesso: setembro de 2019.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório de Gestão 2009-2013, da Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica – DEB, órgão da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior– Capes. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/2562014-relatrorio-DEB-2013-web.pdf. Acesso: outubro de 2019.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório de Gestão do Exercício de 2017. Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica – DEB, órgão da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. 2018. Disponível em: https://capes.gov.br/images/banners/18092018_Relat%C3%B3rio_de_Gest%C3%A3o_CAPES_2017.pdf. Acesso: outubro de 2019.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório de Gestão DEB 2009 – 2014. Volumes I e II. 2014. Disponíveis em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/20150818_DEB-relatorio-de-gestao-vol-1-com-anexos.pdf

http://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/20150818_DEB-relatorio-de-gestao-vol-2-com-anexos.pdf

Acessos: outubro de 2019.

Published

2022-06-10

How to Cite

Cuti Martins, C. O. (2022). INSTITUTIONAL TEACHING INITIATION SCHOLARSHIP PROGRAM: ANALYSIS OF THE PUBLIC POLICY EVALUATION STRUCTURE. Perspectives on Public Policies, 14(28), 01–21. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/6077

Issue

Section

Artigos