Manbol: um novo esporte, novas possibilidades
Keywords:
Physical education, School, Alternative sports, Sport HistoryAbstract
The objective of the study was to investigate the perception of Physical Education students about the Manbol modality in a school in the city of Santana in the State of Amapá. A qualitative, exploratory and descriptive study was carried out. Information was searched in the following databases: BVS, Scielo, Pubmed and Web of Science, Lilacs and academic Google using the word Manbol, and only eight scientific articles dealing with the subject were identified. For the composition of the sample, 200 elementary school students were randomly selected, using a questionnaire as a data collection instrument with questions about their perception of the modality researched. The results indicate that students still know little about the researched sport, as well as its main fundamentals. According to this study, Manbol is presented at school as a new modality still under development and there is a need for further research considering the low production on the subject.
References
ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia para o ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
DOPP, E. V. O.; NASCIMENTO, W. G.; MARTINS, M. As relações de poder na educação física do ensino médio. 11º Congresso Argentino de Educación Física y Ciencias, Ensenada, Argentina. En Memoria Académica, v. 1, n.1, p. 1-16, 2015.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8ª Ed. São Paulo: Atlas, 2017.
HILDELBRANDO, R. Manbol: livro de regras. Belém: Federação Internacional de Manbol, 2021.
JESUS, L. L.; JESUS, L. B. L. Manbol como iniciação e prática esportiva. Revista Científica FESA, v.1, n. 17, p.64-76, 2022.
OLIVEIRA, E. S. A. Educação física, infância e saúde em discussão: coletânea de estudos 2. 1ª edição eletrônica. Uberlândia, MG: Navegando Publicações, 2020.
SANTOS, L. P. V.; PEREIRA, M. C. Relato de experiência sobre as intervenções na residência pedagógica. 7º Encontro das licenciaturas. Educação em foco, v.1, n. 1, p.1-5, 2022.
SANTOS, A. R.; MONTEIRO, E. P. Jogos eletrônicos e educação física escolar: tensões, alternativas e perspectivas docentes. Debate em educação, v.14, n. 35, p. 526-548, 2022.
SILVA, M. C. M.; DUARTE, C. P. Projetos Coletivos do Corujinha: algumas contribuições da Educação Física para o currículo em ação da escola. Instrumento: Rev. Est. e Pesq. em Educação, Juiz de Fora, v. 21, n. 1, p. 129-138, 2019.
SILVA, I. E.; SOUZA, D. S. G. Desafios e aprendizagens ao ministrar aulas na educação de jovens e adultos. 7º Encontro das licenciaturas. Educação em foco, v.1, n. 1, p.1-5, 2022.