Nadir Afonso

the painter of mathematical forms

Authors

  • Adriana Margarida dos Santos Faísca Faculdade de Arquitetura da Universidade do Porto, Portugal

Keywords:

modern portuguese art, architecture, paint, artwork

Abstract

The master’s thesis “Art Osmosis Manifesto” analyzes the double relationship between architecture and painting over time, from the Renaissance to the contemporary. This article briefly presents the case study of the thesis the work of the architect-painter Nadir Afonso. Research on Nadir’s work becomes important for the scientific community due to his contribution to contemporary Portuguese art, where interactions with different architects and artists - such as Le Corbusier, Fernand Lèger, Oscar Niemeyer, Victor Vasarely - have allowed the construction of a singular work, articulating theory and practice. In this article, two periods of Nadir’s work stand out, in which the intersection between the two arts exists with greater evidence: i) The period of “pre-Geometrism” e ii) The period of “Espacillimité”.

Author Biography

Adriana Margarida dos Santos Faísca, Faculdade de Arquitetura da Universidade do Porto, Portugal

É arquiteta, membro efetivo na Ordem dos Arquitetos de Portugal. Mestre em Arquitetura pela Faculdade de Arquitetura da Universidade do Porto, Portugal (2020), onde atualmente está inscrita no Programa de Doutoramento. Participou no programa de intercâmbio na Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo na Universidade de Buenos Aires, Argentina (2018). Em 2020 iniciou o projeto “Oosmose”, um espaço de investigação pessoal, onde procura analisar o cruzamento de diferentes práticas artísticas, com especial foco na relação entre Arquitetura e Pintura.

References

AFONSO, Laura. A Crítica na OBRA de Nadir Afonso: o caso das obras de título citadino, 2010. 211 fls. Dissertação. (mestrado em Estudos do Patrimônio) – Universidade Aberta de Lisboa, Lisboa, 2010.

AFONSO, Nadir. Da Vida e Obra, Lisboa: Bertrand, 1990

AFONSO, Nadir. Manifesto – O Tempo Não Existe, Lisboa: Dinalivro e Nadir

Afonso, 2010

AFONSO, Nadir. O Sentido da Arte, Lisboa: Livros Horizonte, 1999

AFONSO, Nadir. Síntese Estética, Porto: Árvore - Centro de Actividades Artísticas, 1995

CEPEDA, João, Nadir Afonso. - Arquitecto, Casal de Cambra: Caleidoscópio, 2013

CHOUPINA, António, Nadir Afonso. - Arquitectura sobre tela. Chaves: Câmara Municipal de Chaves, 2017

FAÍSCA, Adriana. (2020) Manifesto sobre a Osmose das Artes - a metamorfose do espaço na obra de Nadir Afonso, Porto, 2020. 222 fls. Dissertação (Mestrado Integrado em Arquitetura) – Universidade do Porto, Porto, 2020.

LE CORBUSIER, Le Modulor. trad. Marta Sequeira. Lisboa: Orfeu Negro, 2010. PINTO DE ALMEIDA, Bernardo, Nadir Afonso. - Chaves para uma obra. Chaves:

Fundação Nadir Afonso, 2016.

SCHMALENBACH, Werner, Fernand Lèger. 2 ed., London: Thames and Hudson, 1991.

Published

2022-06-02

How to Cite

Faísca, A. M. dos S. . (2022). Nadir Afonso : the painter of mathematical forms. TRANSVERSO, (11), 21–27. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/transverso/article/view/6654