Uhlola kweNdebele:

reconectando o Zimbábue por meio do design tipográfico

Autores

Palavras-chave:

Design tipográfico, Design Africano, Símbologia Adinkra

Resumo

Este artigo apresenta os componentes metodológicos e contextuais de uma pesquisa conduzida pela prática artística com foco no design tipográfico e na reconexão da cultura ancestral. Uhlola kweNdebele concentra-se na estética e nos elementos simbólicos dos símbolos Adinkra, parte da cultura Ndebele. A tipografia desenvolvida foca no reconhecimento de formas dos símbolos africanos, enquanto para o praticante é uma crônica que reconhece uma história pessoal. O objetivo do artigo é contribuir para as discussões quanto ao uso do design gráfico como motor de uma pesquisa cultural e auto etnográfica, reintegrando o passado e o presente. O artigo pretende sugerir um comentário social e noções de representação na tipografia africana, desafiando uma vasta quantidade de países com as suas próprias culturas e valores.

Biografia do Autor

Nolwazi Nolwazi, Auckland University of Technology: Auckland, NZ

Designer gráfica baseada em Aoteraora, Nova Zelândia, e originalmente do Zimbábue.
Ela é bacharel em Design de Comunicação concedido pela Universidade de Tecnologia de Auckland e seu trabalho artístico investiga como a prática do design pode promover reconexões éticas e promover consciência cultural.

Dr. Marcos Steagall, Auckland University of Technology: Auckland, NZ

Senior lecturer e coordenador do programa de Graduação em Communication Design
do curso de Design de Comunicação da Uni- versidade de Tecnologia de Auckland - AUT. Possui mestrado (2000) e doutorado (2006) em Comunicação e Semiótica adquiridos na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), e Ph.D. em Arte e Design concedi- do pela Auckland University of Technology em 2019. Seus interesses de pesquisa estão ligados a semiótica visual; metodologias de pesquisa orientadas para a prática em Arte, Design e Tecnologia; produção de imagens e epistemologias indígenas.

Referências

APPIAH-ADJEI, Daniel. Sankofa and drama: A study of adinkra and Akan clan symbols in modern Ghanaian plays. 2014. 314 fls. Tese (Doutorado em Artes Teatrais) – University of Ghana, Accra, 2014.

ADINKRA Symbols and Meaning: West African Adinkra Symbol of Knowledge. In: Adinkrabrand, october 20, 2020. Disponível em https://www.adinkra- brand.com/.

BACON, Eugene. Journaling: a path to exegesis in creative research. Text Journal, v. 18, n.2, não paginado, october 2014.

BODDY-EVANS, Alistair. The Origin and Meaning of Adrinkra Symbols. ThoughtCo, January, 22, 2020. Disponível em: https://www.thoughtco.com/.

CAREY, Piers. From the outside in: a place for indigenous graphic traditions in contemporary South African graphic design. Design Issues, v. 27, n.1, p. 55-62, Winter, 2011.

COULSON, D; CAMPBELL, A. African rock art: paintings and engravings on stone. New York: USA: Harry N Abrams B.V., 2001, 256 p.

DANZY, Jasmine. Adinkra symbols: an ideographic writing system, 2009, 47 fls. Dissertação (Mestrado em Artes) - Stony Brook University, Stony Brook, NY, 2009.

DONALD, Merlin. Human cognitive evolution: What we were, what we are be- coming. Social Research, Baltimore, v. 60, n. 1, p.143-170, 1993.

GRAY, Carole; MALINS, Julian. Visualising research: a guide for postgraduate students in art and design. Famham (UK): Ashgate Publishing, 2004, 230 p.

HADEBE, Samukele. The standardisation of the Ndebele language through dictionary-making, 2002, 239 fls. Tese (Doutorado em Artes) – Faculty of Arts, University of Zimbabwe, 2002Allex Project, University of Zimbabwe.

HAMILTON, Jillian; JAANISTE, Luke. A connective model for the practice-led research exegesis: an analysis of content and structure. Journal of Writing in Creative Practice, v. 3, n.1, p. 31-44, July 2010

HIEB, Marianne. Inner journeying through art-journaling: learning to see and record your life as a work of art. London: Jessica Kingsley Publishers, 2005.

LANDY, David; GOLDSTONE, Robert. L. How abstract is symbolic thought? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, v. 33, n.4, p. 720-733, July, 2014.

LANIR, Lesley.Charles Sander Peirce: Symbolic, Iconic, and Indexical Sign. Medium, July, 4, 2019. Disponível em: https://medium.com/

MAFUNDIKWA, Saki. Afrika Alphabets: the story of writing in Afrika. New York (USA): Mark Batty, 2007, 169 p.

MAFÉ, Daniel. Rephrasing voice: art, practice-led research and the limits and sites of articulacy, 2009, 140 fls. Tese (Doutorado em Filosofia) – Art and Design Creative Industries Faculty, Queensland University of Technology, 2009, Brisbane, Australia.

MIYAGAWA, Shigeru; LESURE, Cora; NÓBREGA, Vitor A. Cross-Modality Information Transfer: A Hypothesis about the Relationship among Prehistoric Cave Paintings, Symbolic Thinking, and the Emergence of Language. Frontiers in Psychology, Lausanne, Switzerland, v. 9, n. 115, p. 3-910, February, 2018

MITI, L. M. Subgrouping Ngoni varieties within Nguni: a lexicostatistical approach. South African Journal of African Languages, v. 16, n.3, p. 83-93, 1996.

MUN-DELSALLE, Y-Jean. Esther Mahlangu, one of South Africa’s most fa- mous artists, perpetuates traditional Ndebele painting. Forbes, June, 7, 2019. Disponível em: https://www.forbes.com/

NIEDDERER, Kristina; ROWORTH-STOKES, Seymour. The role and use of creative practice in research and its contribution to knowledge. In: IASDR CONFERENCE: EMERGING TRENDS IN DESIGN RESEARCH, November, 2007, Hong Kong.

RYAN, Anne. B. Post-positivist approaches to research. In: ANTONESA, Mary. Researching and Writing your Thesis: a guide for postgraduate students, Maynoot (Ireland): Maynoot University Press, 2006, p. 12-26.

SMART, Cherry-Ann. A. African oral tradition, cultural retentions and the transmission of knowledge in the West Indies. IFLA journal, v. 45, n.1, p. 16- 25, February 2019.

SMITH, Hazel; DEAN, Roger T. Introduction: practice-led research, research- -led practice-towards the iterative cyclic web. In: SMITH, Hazel; DEAN, Roger T. Practice-led research, research-led practice in the creative arts. Edinburgh (Scotland): Edinburgh University Press, 2009, p. 1-38.

VINNICOMBE, Patricia. Myth, motive, and selection in southern African rock art. Africa: Journal of the International African Institute, Cambridge, v. 42, n.3, p. 192-204, July 1972.

Downloads

Publicado

2021-09-18

Como Citar

Nolwazi, N., & Steagall, M. M. (2021). Uhlola kweNdebele: : reconectando o Zimbábue por meio do design tipográfico. Revista Transverso, (10), 08–16. Recuperado de https://revista.uemg.br/index.php/transverso/article/view/6097