MÚSICA INDIGENA NA EDUCAÇÃO BÁSICA

construindo pontes para o diálogo intercultural

Authors

  • Esp. Ana Patricia Alves Rocha UFSJ

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v16i1.9277

Keywords:

arte/educação, culturas indígenas, antropologia da educação, música

Abstract

This article investigates the impact of integrating Indigenous music into art classes in elementary education. Through qualitative research, with practical activities, participant observation, and interviews, the study demonstrates that the inclusion of Indigenous music can promote mutual respect, appreciation for cultural diversity, and awareness of the importance of Indigenous culture. The research highlights the need for teacher training and institutional support for the effective inclusion of Indigenous cultures in the school curriculum, pointing to the importance of public policies and joint actions between the school and the community to build a more inclusive school environment and the appreciation of Indigenous culture in education.

 

Author Biography

Esp. Ana Patricia Alves Rocha, UFSJ

Mestranda em Música pela UFSJ, Ana Patrícia Rocha construiu sua trajetória musical a partir de influências culturais do vale do São Francisco/ MG. Graduada em educação artística com habilitação em Música pela UEMG e especialista em educação musical pela UFMG, soma à sua formação acadêmica a experiência de palco ,projetos socioculturais e educação. Compositora e violeira, já dividiu o palco com grandes nomes como Titane, Pereira da Viola e Chico Lobo. Seus projetos, como Cantarolar, Harmonia e Luthier, orquestra de violas, promovem o ensino musical para crianças, adolescentes e adultos em Minas Gerais. A artista demonstra, assim, seu compromisso com a música e sua democratização

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Published

2025-06-28

How to Cite

Alves Rocha, E. A. P. (2025). MÚSICA INDIGENA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: construindo pontes para o diálogo intercultural. SCIAS - Arte Educação, 16(1), 80–93. https://doi.org/10.36704/sciasart.v16i1.9277