ERROS OU LAPSOS?
Considerações sobre os impasses emergidos no processo de aquisição da língua escrita
Keywords:
Writing, speaking, Language, Subject of the UnconsciousAbstract
Often the process of acquisition of written language is discussed from the conception of epistemic subject, forged by an exteriority that offers technical and modeling in this process. Among the learning theories, we realize that there is something little pointed out: the emergence of the subject in the opacity and equivalence of the language. In this sense, the present research, aims to present and discuss the alleged "errors" of production of children’s texts in the process of acquisition of written language, focusing on these "errors" as possible formations of the unconscious. To achieve this goal, we use the studies elaborated in the psychoanalysis and linguistics, by Saussure and Jakobson and, finally, the work related to the process of acquisition of speech and writing by the child of Lemos, Sonia Borges and others. We used Soares' dissertation (2013): five textual productions of children, comprised in the age group of 7 (seven) to 9 (nine) years, students of the second grade of elementary school of a public school of the Recife city. The results corroborate so that the errors are not seen as necessarily dysfunctions of an epistemic subject, but as inherent to the heterogeneity of the language, in which the functioning of the laws of the language allows the subject of the Unconscious operate, leading to the formation of lapses, even if these children have difficulties with writing problems of concrete conditions, both their family life and school life.
Keywords: Writing; speaking; Language; Subject of the Unconscious.
References
AZENHA, C. Dejeto ou objeto? eis a questão para "a criança". Educativa, v. 17, n. 2, p. 367-383, Goiânia, 2014.
BORGES, S. O quebra-cabeça. A alfabetização depois de Lacan. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2006.
BORGES, S. Psicanálise, linguística e linguisteria. São Paulo: Escuta, 2010.
BURGARELLI, C. Sujeito e escrita. In: LEITE, N. (Org.). Corpolinguagem: gestos e afetos. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p.141-174.
CAMARGO, Ana. A desconstrução da alfabetização como processo de representação. Resenha. Estilos da Clínica, Vol. XIII, nº 24, p. 224-231, 2008.
CARVALHO, G. Erro de pessoa: levantamento de questões sobre o equivoco em aquisição da linguagem. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 1995.
CARVALHO, G. M. M.; VILAR DE MELO, M. F. A noção de corpo em Saussure e em Freud: um encontro paradoxal. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 1, n. 45, p. 218–232, 2018.
FREUD, S. A Interpretação dos Sonhos. Rio de Janeiro: Imago, 1987a.
FREUD, S. Os chistes e sua relação com o inconsciente. Rio de Janeiro: Imago, 1987b.
FREUD, S. O inconsciente. Rio de Janeiro: Imago, 1987c.
FREUD, S. Lapsos de Leitura e Lapsos de Escrita. In: FREUD, S. A psicopatologia da vida cotidiana. Rio de Janeiro: Imago, 1987d, p.123-125.
FREUD, S. Parapraxias. In: FREUD, S. Conferências introdutórias sobre a psicanálise (partes I e II). Rio de Janeiro, Imago, 1987e, p.39-45.
JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. Tradução de Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. 24. ed. São Paulo: Cultrix, 2007.
LACAN, J. Função e campo da fala e da linguagem em psicanálise. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LACAN, J. O seminário, livro 5: as formações do Inconsciente. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
LACAN, J. O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
LACAN, J. O seminário, livro 12: Problemas cruciais para a psicanálise. Seminário 1964-1965. Recife: Centro de Estudos Freudiano do Recife, 2006.
LAJONQUIÈRE, L. De Piaget a Freud: a (pisco)pedagogia entre o conhecimento e o saber. Petrópolis: Vozes, 1992.
LEMOS, C. de. Das Vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos linguísticos, Campinas, v. 42, p. 41-69, Jan./Jun. 2002.
LEMOS, T. de. A língua que me falta: uma análise dos estudos em aquisição da linguagem. 1994. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas.
LIER-DEVITTO, M. F.; ANDRADE, L. A Abordagem do erro na fala e na escrita: Aquisição, alfabetização e clìnica. Anais do SILEL. Volume 2, Número 2. Uberlândia: EDUFU, 2011.
PIRES, V. Pontos de conflito na relação criança-escrita e seus efeitos heterogêneos: rasuras, reformulações, recomposições textuais. 2015. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015.
POMMIER, G. Problemas Clínicos da Escrita. In LIER-DEVITTO, M. F.; ARANTES, L. (orgs). Faces da escrita:linguagem clínica escola. 1. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011a, p.53-74.
POMMIER, G. A história da escrita e a aprendizagem de cada criança. In.: LIER-DEVITTO, Maria Francisca; ARANTES Lúcia (Orgs.). Faces da escrita: linguagem clínica escola. 1. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011b, p.17-31.
MILNER, C. O amor da língua. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.
SEI, C; MOSCHEN, S. Da escrita no corpo à escrita no papel: os caminhos do aprender a escrever. Estilos da clínica. [online]. 2014, vol.19, n.2. Não paginado.
SOARES, M. Incidência do sujeito do inconsciente em produções escritas de crianças. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem). Universidade Católica de Pernambuco. Recife, 2014.