Signos da mulher negra na xilogravura MAJESTADE/2005, de Jacira Moura
Keywords:
semisymbolic relations between the black queen vs. the popular black woman. Keywords: Woodcut. Jacira Moura. Visual Semiotics. Signs of the Black Woman. Popular Culture.Abstract
ABSTRACT
We present a preliminary study that aims to analyze the woodcut Majestade/2005, by the artist Jacira Moura, associated with popular culture and the meanings attributed to the image of black women. We approached a concise study about the representation of black women in visual arts to proceed to the analysis of the print. The method was based on principles for applying visual semiotics according to Pietroforte (2004, 2007), which is founded on Greimasian semiotics. Understanding the woodcut as a text, we identified the categories of the expression plane to then relate them to the content plane. At first we found the attributes of the plane of expression that constituted meaning and semisymbolic relations between the black queen vs. the popular black woman.
Keywords: Woodcut. Jacira Moura. Visual Semiotics. Signs of the Black Woman. Popular Culture.
References
REFERÊNCIAS
BARROS, Diana Luz Pessoa. Teoria Semiótica do texto, 4ª ed. 6ª impressão. São Paulo: Editora Parma, 2005.
BONIFÁCIO, Beatriz Nascimento. Representação da mulher negra nas artes plásticas reforça estereótipos racistas, diz arte-educadora do NAC. São Paulo. 2017. Disponível em: http://portal.metodista.br/nac/noticias/representacao-da-mulher-negra-nas-artes-plasticas-reforca-estereotipos-racistas-diz-arte-educadora-do-nac Acesso em: 19 jan. 2021.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 1998. p. 205.
FONSECA, Mariana Bracks. Nzinga Mbandi e as guerras de resistência em Angola século XVII. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em História Social, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. USP. São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-14032013-094719/publico/2012_MarianaBracksFonseca.pdf Acesso em: 19 dez. 2020.
HALL, Stuart. A identidade Cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003 p. 343.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução: Adelaine La Guardiã Resende et al. Belo Horizonte: Ed. UFMG; Brasília: Representação da Unesco no Brasil, 2003.
HOUAISS, Antônio; VILAR, Mauro de Sales. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. 1ª ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. p. 1219.
LARA, Silvia Hunold. Mulheres Escravas, Identidade Africana. In I Simpósio Desafio da diferença. UFBA, Salvador, 2000. Disponível em: www.desafio.ufba.br/gt3-006.html Acesso em: 19 dez. 2020.
MOREIRA, Carina M. Guimarães. Cultura Popular Negra e subalternidade: uma análise do espetáculo Zumbi de João das Neves. Revista Brasileira do Estudos da Presença, vol.9 nº1. Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-26602019000100401&tlng=pt Acesso em: 4 fev. 2021.
NASCIMENTO, Sônia. A arte dos Ndebele. RAÇA BRASIL. Disponível em: http://afroneab.blogspot.com/2011/11/arte-dos-ndebele.html Acesso em: 19 dez. 2020.
PIETROFORTE, Antônio Vicente. Semiótica visual: os percursos do olhar. 3 ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020. p.26
RIBEIRO, Djamila. Lugar de Fala - Feminismos Plurais. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2020.112p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 TRANSVERSO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
O tipo de licença utilizado nessa revista é CC BY. Essa licença permite que outras pessoas distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam seu trabalho, mesmo comercialmente, desde que sejam creditadas pela criação original. Essa é a licença mais flexível oferecida. Recomendado para máxima disseminação e uso de materiais licenciados.
The type of license used in this magazine is CC BY. This license allows others to distribute, remix, adapt and develop their work, even commercially, as long as they are credited for the original creation. This is the most flexible license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.





