Life stories of teachers Life reports of Portuguese primary teachers (Before and after 1974) Memory rescue in life stories

Memory rescue in life stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6595

Keywords:

Life stories., Biography-narrative., Teaching Portuguese., Retired primary school teacher., Historical memory

Abstract

We rescued memories narrated by 7 retired primary teachers (life reports reconstructed in life stories), as primary, secondary and primary school students in Estado Novo primary school and as a teacher (profession in the socio-historical context), in the period before and after 1974. We used the biographical-narrative approach, within the qualitative methodology, based on phenomenological and hermeneutics. The study took place between 2019-20 in the teachers' home and complying with ethical and legal rules. We used in-depth interview technique (biographical narrative) and the participant observation (field notes). We submitted its content to analytical and interpretation categories in historical time, whose results demonstrated a relationship between stories and the reported reminiscences and articulation of identity processes (biographical and relational) of reconstruction of the path and identity of being a teacher in that socio-historical time. We also analysed the views and representations that these interviewed teachers had of teaching and school today

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernesto Candeias Martins, Instituto Politécnico de Castelo Branco Escola Superior de Educação

Título de Agregado Universitário na área da Educação/H.ª da Educação Social. Doutor em Ciencias da Educação (àrea de H.ª da Educação /Teoria e H.ª da Educação), Mestre em Educação/Ciências da Educação e Licenciado em Pedagogia e em Filosofia. É docente do ensino superior politécnico desde 1987, pertence ao Dept.º/UTC-CSH, é presentemente coordenador do Mestrado de Intervenção Social Escolar (2014--) e Presidente do Conselho Técnico-Científico da Escola Superior de Educação (2018-2022), para além de outras funções académicas e institucionais (avaliador externo). É investigador integrado no CeiED da Universidade Lusófona de Lisboa.

References

BIESTA, G.; FIELD, J.; HODKINSON, P.; MACLEOD, F. & GOODSON, I. Improving learning through the Life course: Learning Lives. London: Routledge, 2011. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203828649

BOLÍVAR, A. Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. RMIE – Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 14 (62), set./out., pp.711-734, 2014.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J. & FERNÁNDEZ CRUZ, M. La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla, 2001.

BOGDAN, R. C. & BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação – Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1999.

BRUNER, J. La fábrica de historias. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

CARVALHO, R. História do Ensino em Portugal. Desde a Fundação da Nacionalidade até ao fim do Regime de Salazar-Caetano. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1987

DENZIN, N. Interpretative Biography. London: Sage, 1989. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412984584

FERRAROTTI, F. Las historias de vida como método. Convergencia (Revista UAEM-México), vol. 14 (44), 15-40, 2007.

GOODSON, I. F. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: A. S. NÓVOA (Org.), Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995, p. 63-78.

GOODSON, I. F. (Ed.). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro, 2004

GOODSON, I. F. Developing narrative theory: life history and personal representation. London/N. York: Routledge, 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203817704

GOODSON, I. F. Narrativas em Educação: A Vida e a Voz dos Professores. Porto: Porto Editora, 2015.

GOODSON, I. F. & LINDBLAD, S. (Eds.). Professional knowledge and educational restructuring in Europe. Rotterdam/Sussex: Sense Publishers, 2011 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-379-2

GOODSON, I. F., BIESTA, G., TEDDER, M., & ADAIR, N. Narrative learning. London/N. York: Routledge, 2010 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203856888

GOODSON, I.F.; LOVELESS, A. & STEPHENS, D. (Eds.). Explorations in narrative research. Rotterdam/Sussex: Sense Publishers, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-988-6

HALBWACHS, M. Los marcos sociales de la memoria (Postfacia de Gérard Namer). Barcelona: Anthropos, 2004.

HUBERMAN, M. The lives of teachers. Ney York: Teacher College Press, 1993.

IMBERNÓN, F. (Coord.). Vivencias de maestros y maestras. Barcelona: Graó, 2005.

LINDE, C. Life Stories. The creation of coherence. Oxford: Oxford Univ. Press, 1993. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195073720.001.0001

MARTINS, E.C. As narrações dos professores na memória educativa portuguesa durante o Estado Novo e depois de 1974 (Histórias de vida de professores). In F. COMAS RUBI, S.G. GÓMEZ, X. MONTILLA SALAS, & B. SUREDA GARCÍA (Eds.), Imatges de L’Escola, Imatge de L’Educació. Palma de Mallorca: UIB/Ed. Titol, 2014, p. 113-126.

NÓVOA, A. S. Vida de Professores (2.ª ed.). Porto: Porto Editora, 1995.

NÓVOA, A. S. Textos, imágenes y recuerdos. Escritura de nuevas historias de la educación. In T.S. POPKEWITZ, D.F. BARRY & M.A. PEREIRA (Eds.), Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. Barcelona: Ed. Pomares, 2003, p. 61-84

NÓVOA, A. S. Evidentemente. Histórias da Educação. Porto: ASA, 2005.

PUJADAS, J.J. El uso de las historias de vida en Ciencias Sociales. Madrid: CIS, 1992.

REIS, P. & CLIMENT, N. Narrativas de profesores: reflexiones en torno al desarrollo personal y profesional. Sevilla: Publ. Universidad Internacional de Andalucía, 2012.

RICOEUR, P. Tiempo y narración. Madrid: Ediciones Cristiandad, 1987.

SERRET-SEGURA, A.; MARTÍ-PUIG M. & CORBATÓN-MARTÍNEZ, R. Las historias de vida en la formación de maestros de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 71, 2016, p. 217-228 DOI: https://doi.org/10.35362/rie71012

SIKES, P. Truths, truths and treating people properly: Ethical considerations for researchers who use narrative and auto/biographical approaches. In: I. GOODSON; A LOVELESS & D. STEPHENS, Explorations in narrative research. Sussex: Sense Publishers, 2012 p. 123-140 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-988-6_11

VIDIGAL, L. Os Testemunhos Orais na Escola: História Oral e Projetos Pedagógicos. Porto: ASA, 1996.

WOODS, P. & JEFFREY, B. The reconstruction of primary teacher’s identities. British Journal of Sociology of Education, 23 (1), 2002, p. 89-106. DOI: https://doi.org/10.1080/01425690120102872

Published

2023-08-03

How to Cite

Martins, E. C. (2023). Life stories of teachers Life reports of Portuguese primary teachers (Before and after 1974) Memory rescue in life stories: Memory rescue in life stories. Educação Em Foco, 26(49). https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6595