HOW TO BUILD A BLACK CURRICULUM? A reflection on the black presence in the areas of knowledge

Uma reflexão sobre a presença negra nas áreas do saber

Authors

  • Edson da Silva Rodrigues Lisboa Lisboa Centro Universitário Uninter https://orcid.org/0000-0003-0695-1248
  • Luis Fernando Lopes Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba/PR - Brasil https://orcid.org/0000-0001-7925-9653
  • marcia Maria Fernandes de Oliveira Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba/PR - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.6696

Keywords:

Racism. Representativeness. Universities.

Abstract

The need for a reconfiguration of the higher education curriculum is discussed. The problem is that the curriculum does not consider black people in the different areas of knowledge, something that hinders representativeness. The hypothesis is based on the fact that there are numerous black Brazilian personalities, who are well known in their respective areas of knowledge. This research is based on the notion of curriculum in Sacristán (2000); representation in Arroyo (2015) and decolonialism in Colaço and Damázio (2012) and Gomes (2019). It has a bibliographic and exploratory methodology, and aims to present black authors who are influential in eight areas of knowledge, using, for this, eight federal university menus. The results indicate that it is possible for representation to be a way of social transformation. It is hoped to promote reflection on why the absence of blacks in the curriculum.

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Author Biographies

Edson da Silva Rodrigues Lisboa Lisboa, Centro Universitário Uninter

Edson da Silva Rodrigues Lisboa

Mestre em Educação e Novas Tecnologias pelo Centro Universitário Internacional UNINTER

Psicólogo e professor da rede básica de educação do Estado do Paraná.

E-mail: edsonrlisboa@yahoo.com.br

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/9052396706745151

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0695-1248

Grupo de pesquisa: relações entre educação, tecnologia, humanismo e ética do Centro Universitário UNINTER

Fone: (41)995681558

Luis Fernando Lopes, Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba/PR - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná

Professor do Centro Universitário Internacional UNINTER

E-mail: luis.l@uninter.com

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/3537651145749677

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7925-9653

Grupo de pesquisa: relações entre educação, tecnologia, humanismo e ética do Centro Universitário UNINTER

Fone: (41) 2102-4939

marcia Maria Fernandes de Oliveira, Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba/PR - Brasil

Pós doutora em Educação Superior pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

Professora do Ensino superior

E-mail: marfernandesoliveira@gmail.com

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/2205522279336323

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9755-0612  

Associada a Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos – ReBEDH

Fone: (41) 99223-1719

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Published

2024-08-23

How to Cite

Lisboa, E. da S. R. L., Lopes, L. F., & Maria Fernandes de Oliveira, marcia . (2024). HOW TO BUILD A BLACK CURRICULUM? A reflection on the black presence in the areas of knowledge: Uma reflexão sobre a presença negra nas áreas do saber. Educação Em Foco, 27(52), 1–25. https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.6696