Alternatives to microscopy practices in high school
Keywords:
Microscopia, Atividade prática, MetodologiaAbstract
Introduction: Microscopy techniques are dynamic tools for the study of cytology in elementary school.
Objective: To present a report on a report on the experiences lived from the use of two microscopy techniques.
Methods: This study took place in May 2019, at Escola Municipal Mágylla Neto with students from two classes of the 7th year of Elementary School II. The study consisted of two practices: use of a digital optical microscope. In the second practice: assembly of a “home microscope” to check for live microorganisms in contaminated water.
Results: The activity given after the practice, we analyzed the answers of 33 students. We verified a prevalence of 86% of correct answers, in front of 14% of questions answered wrongly. Despite being complementary, these data demonstrate the practices that allowed the assimilation of student learning.
Conclusion: The practices allowed students to gain in-depth knowledge about something that only theory would make understanding more difficult.
References
BECKER, F. O que é construtivismo?. Revista de Educação. v. 21, n. 83, p. 7-15, 1992.
BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil?. São Paulo: Biruta, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CAMPOS, M. C; BASTOS, F. I. Teoria e Prática em Ciências na escola: o ensino – aprendizagem como investigação. 1° ed. São Paulo: FTD, 2009.
JESUS, S. N. Estratégias para motivar os alunos. Educação, v. 31, n. 1, p. 21-29, 2008.
KARP, G. Biologia celular e molecular: conceitos e experimentos. São Paulo: Editora Manole Ltda, 2005.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: Editora EdUSP, 2004.
LIMA, K. E. C; VASCONCELOS, S. D. Análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 14, n. 52, p. 397-412, 2006.
MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2006.
SEEGGER, V; CANES, S. E; GARCIA, C. A. X. Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. Revista Monografias Ambientais, v. 8, n. 8, p. 1887-1899, 2012.
SILVA, D.R.M.; VIEIRA, N.P.; OLIVEIRA, A.M. O ensino de biologia com aulas práticas de microscopia: uma experiência na rede estadual de Sanclerlândia–GO. III EDIPE- Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino. p. 1-4, 2009. Goiânia. [Anais Online]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos. Acesso em: 27 ago. 2020.
SILVA, R. G. S; ROQUE, F. Aprimoramentos em um microscópio caseiro e sua eficácia para ensinar citologia básica. HOLOS, v. 4, p. 1-12, 2020.
SOUZA, F. A.; MONTES, G. A. A experimentação a serviço do ensino da biologia para alunos do ensino médio: microscópio caseiro. IV Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG 2017. Disponível em: https://docplayer.com.br/86677573-A-experimentacao-a-servico-do-ensino-da-biologia-para-alunos-do-ensino-medio-microscopio-caseiro.html. Acesso em: 20 ago. 2020.
THEODORO, F. C. M; COSTA, J. B. S; DE ALMEIDA, L. M. Modalidades e recursos didáticos mais utilizados no ensino de Ciências e Biologia. Estação Científica (UNIFAP), v. 5, n. 1, p. 127-139, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ciência ET Praxis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons License.