Neutrality in the law course: a field research at the State University of Ponta Grossa.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/cipraxis.v19i34.9111

Keywords:

Pluralism, Citizenship , Law, Legal education , University

Abstract

Introduction: It is known that, due to the influence of positivism and neoliberalism, Law assumes a neutral aspect, as if it were possible to eliminate ideological notions, political conceptions and social interests from the legal system. In fact, it is not uncommon to hear that judgments should be impartial, and that Law professors should not reproduce thoughts endowed with subjectivity.

Objective: To verify the hypothesis that the Law course at the State University of Ponta Grossa (UEPG) embraces the perspective of neutrality.

Methods: Exploratory field research with collection of quantitative data through questionnaires sent to fifth-year Law students at UEPG, supported by a bibliographic-documentary review. The questionnaires included questions on themes of gender, sexuality, race, class and politics, investigating whether or not such subjects are addressed in class, as well as whether they should be.

Results: In particular, gender and sexuality issues are rarely addressed in the classroom, while the others, when they are addressed, merely describe reality, without questioning it or promoting critical in-depth analysis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusion: It is understood that the UEPG Law course embraces the neoliberal positivist ideology, showing itself, in most cases, neutral in the face of the adversities of various social groups.

 

Author Biographies

Emilly Cristine Nassif Ferreira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Estudante de Direito, na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Bolsista da Fundação Araucária no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC).

Pedro Fauth Manhães Miranda, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Doutor em Direito, pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestre em Ciências Sociais Aplicadas, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Bacharel em Direito, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), e em Ciência Política, pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Docente no curso de Direito da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Pesquisador junto ao Núcleo de Pesquisa em Estado, Políticas Públicas e Práticas Sociais (UEPG). Advogado inscrito na OAB/PR.

Volney Campos dos Santos, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Professor do Departamento de Direito das Relações Sociais da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), onde exerce atividades de ensino, pesquisa e extensão universitárias. Doutor em Ciências Sociais Aplicadas pela UEPG (2019), com estágio realizado junto ao Instituto de Altos Estudios Nacionales (IAEN), em Quito, Equador (2018). Mestre em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Bacharel em Direito pela Faculdade Estadual de Direito do Norte Pioneiro - Jacarezinho (atual UENP).

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Published

2024-11-22

How to Cite

Nassif Ferreira, E. C., Manhães Miranda, P. F., & Campos dos Santos, V. (2024). Neutrality in the law course: a field research at the State University of Ponta Grossa . Ciência ET Praxis, 19(34), 150–166. https://doi.org/10.36704/cipraxis.v19i34.9111