RELATÓRIO DO ENADE E SEUS DESAFIOS:

uma análise do Curso de Pedagogia do UNIPAC/Barbacena

Authors

  • Marcillene Ladeira Centro Universitário Presidente Antônio Carlos (UNIPAC/Barbacena/MG)

Keywords:

IES. Pedagogia. ENADE/2017. Meta-Avaliação.

Abstract

The research objective was to analyze the ENADE report, class 2017, Pedagogy course, UNIPAC educational institution, Barbacena campus, with a sample of 22 concluding students. The methodology used, it was "summative goal-evaluation", in addition, "documentary" research, application of "questionnaire" and "reports". In the bibliographic reference has used, the consultation of legal documents (internal and external), institutional sites and the authors (highlighted) have highlighted Scriven (1991; 2007), Elliote (2011), Padua (2012), Carvalho K. (2019), Carvalho and Filho (2013). As a result, the study acknowledged it was not able to exhaust the dimension of the theme (far from be the intention). However, certainly, the step had taken provided accurate bases regarding the understanding and security of the subject observed (a responsibility of all), since it has developed with the appraised themselves (students who developed their course completion paper, in 2019).

References

BRASIL, MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria n º 14, de 3 de jan. de 2020. Diário Oficial, Brasília, 6 jan. 2020. Seção 1, p. 1-1.

BRASIL, MEC- Ministério da Educação e Cultura. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal (Biênio 2017-2018), Coordenação de Edições Técnicas. Atualizada até junho de 2018. 58 p.

BRASIL, MEC - Ministério da Educação e Cultura. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. ENADE - Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Relatório do Curso. Pedagogia (Licenciatura). Universidade Presidente Antônio Carlos. Barbacena, 2017. Disponível: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-superior/indicadores-de-qualidade/resultados>. Acesso: 01maio2020.

CARVALHO K., Késcia Maria. Os desafios dos novos instrumentos de avaliação e o reflexo na aprendizagem. UNIPAC: Barbacena, 2019.

CARVALHO R., Renata Innecco Bittencourt; FILHO, Roberto Freitas. Nivelamentos no Ensino Superior: em Busca de Caminhos Possíveis. Centro Universitário de Brasília-UniCEUB: Repertório Institucional, 2013.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fontes. 2007.

ELLIOT, Lígia Gomes. Meta-avaliação: das abordagens às possibilidades de aplicação. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, out./dez. 2011.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documentos-e-legislacao12>. Acesso 11 maio 2020.

OLIVEIRA, Rosy Mara (org.). Manual para Apresentação de Trabalhos de Conclusão de Curso – TCC. 5ª ed. Barbacena: UNIPAC, 2017.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini. Metodologia da Pesquisa: Abordagem Teórico-Prática. 17ª ed. Campinas/SP: Papirus, 2012.

ROSA, M. R; BALENA, M. R. A avaliação institucional externa como fonte de informações para a gestão universitária. 3º Simpósio Avaliação da Educação Superior. Avalies. p. 2-14. Florianópolis, SC. 05 e 06 set. 2017.

SCRIVEN, M. Dicionário de sinônimos de avaliação. 4. ed. Newbury Park, CA: Sage, 1991.

SCRIVEN, M. Evaluation checklists. Michigan: Western Michigan University, 2007.

Published

2021-08-30

How to Cite

Ladeira, M. (2021). RELATÓRIO DO ENADE E SEUS DESAFIOS:: uma análise do Curso de Pedagogia do UNIPAC/Barbacena. Perspectives on Public Policies, 14(27). Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/5248

Issue

Section

Artigos