LOOKING AT THE NATIONAL BOOK AND TEACHING MATERIAL PROGRAM:

RELATIONS BETWEEN STATE, EDITORIAL MARKET AND TEACHING BOOKS AT SCHOOL

Authors

  • Carina Copatti Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI
  • Adriana Maria Andreis
  • Luzia Cleonir Colla Zuanazzi

Keywords:

Educational Policies. Textbook. PNLD. Publishing industry. BNCC. School.

Abstract

The article aims to reflect on the National Book and Didactic Material Program, especially for High Schools, considering its relationship with the publishing market, which results in materials that are later chosen and used in basic education schools. Therefore, it comprises the principles of qualitative research, in order to answer: what relationships are implied between the definitions of the national textbook policy, the publishing market and schools? In order to answer it, it presents elements of the visibility of textbooks at school, in order to problematize the way in which schools implement public educational policies in their daily lives, dealing, in this case, with the implementation of the PNLD. It then reflects on the influence of publishers and the role of schools in choosing textbooks. It concludes by affirming the importance of attention to the educational policy of textbooks and indicating the need for debates at school, with attention to the contents and methodologies presented and the market interests involved, considering that the recent changes in the definitions of the PNLD notices bear the mark the alignment of these resources with the definitions of the BNCC and, more recently, a new textbook format for secondary education.

Author Biography

Carina Copatti, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI

Graduada em Geografia pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2010) e Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2014). Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul -UNIJUÍ (2019). Graduada em Pedagogia Pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER, 2020). Atualmente é Pós-doutoranda, bolsista PNPD Capes na linha de pesquisa em Políticas Educacionais do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Chapecó. Foi avaliadora no Programa Nacional do Livro Didático nas seguintes edições: PNLD 2017 - Geografia - Anos Finais do Ensino Fundamental; PNLEM 2018 - Geografia - Ensino Médio; PNLD 2019 - Geografia - Anos Iniciais do Ensino Fundamental; PNLD 2020, anos finais do Ensino Fundamental; PNLD 2021 - objeto 1 - Projetos Integradores. Foi coordenadora adjunta na avaliação dos livros didáticos - PNLD 2019, versão de adequação à BNCC. Concentra suas pesquisas na área de Geografia e Educação, principalmente nos seguintes temas: Políticas educacionais, livro didático, educação geográfica e pensamento geográfico de professor. Trabalhou durante dez anos em escola do campo, atuando no ensino de Geografia para alunos do campo e indígenas, construindo pesquisas que envolvem ensino de Geografia, educação escolar indígena e educação do campo. É integrante do grupo de pesquisa Ensino e Metodologias em Geografia e Ciências Sociais (EMGEOCS, UNIJUI), do grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (GEPES-UPF) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Espaço, Tempo e Educação em pesquisa (GPETE), da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Campus Chapecó.

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Published

2021-08-30

How to Cite

Copatti, C., Maria Andreis , A., & Cleonir Colla Zuanazzi , L. (2021). LOOKING AT THE NATIONAL BOOK AND TEACHING MATERIAL PROGRAM:: RELATIONS BETWEEN STATE, EDITORIAL MARKET AND TEACHING BOOKS AT SCHOOL. Perspectives on Public Policies, 14(27). Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/5795

Issue

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Artigos