Body and Culture Thematic Working Group of the Brazilian College of Sport Sciences in a diversity of themes and references
Keywords:
Corporality, Corporeality, Physical EducationAbstract
The Body and Culture Thematic Working Group of the “Brazilian College of Sport Sciences” (GTTCC-CBCE) has been presenting a diversity of themes and references that underlies its political, academic and professional actions within and beyond the field of Physical Education/Sports for approximately two decades. In order to understand the epistemological aspects that define the notions of body, corporeality and group corporality, the present text has aimed to identify and to analyse the content of the bibliographic references that have been used by the authors of the GTTCC specifically considering the 2020’s commemorative publication for the 40 years of CBCE. Following a thematic analysis of the collection on focus, it was possible to identify a prevalence of the "humanities" area, "classical" literature references of the Human and Social Sciences and the most recurrent thematic approaches in the GTTCC. It is concluded that such an effort for epistemological recognition/knowledge allowed to highlight the process of knowledge production within the GTTCC, which may be potentially important for other scientific studies.
References
ALMEIDA, D. F.; CHAVES, S. F. O GTT Corpo e Cultura no CBCE: andanças e percursos nos contornos de um campo em construção. In: SILVA, M. C. P.; ATHAYDE, P.; LARA, L. (Orgs.). Corpo e cultura. Natal: EDUFRN, 2020. p. 19-29.
BAPTISTA, T. J. R.; LÜDORF, S. M. A. Corpo, cultura e Educação Física no Brasil: panorama da produção científica na atualidade. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, ed. especial, v. 10, n. 1, p. 2-4, 2014.
BAPTISTA, T. J. R. Corporeidade e epistemologia. Filosofia e Educação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 112-135, 2022.
BAPTISTA, T. J. R. et al. A produção sobre Corpo e Cultura: um olhar sobre a produção no CBCE de 2007 a 2013. In: RECHIA, S. et al. (Org.). Dilemas e Desafios da Pós-Graduação em Educação Física. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2015. p. 419-438.
BECKER, H. S. Métodos de pesquisa em ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.
BOURDIEU, P. Sociologia geral, vol. 2: habitus e campo: Curso no Collège de France (1982-1983). Petrópolis: Vozes, 2021.
COL, G. et al. Why do we read the classics? HAU: Journal of Ethnographic Theory, London, v. 7, n. 3, p. 1-7, 2017.
CSORDAS, T. Corpo, significado, cura. Porto Alegre: UFRGS, 2008.
DAMATTA, R. O ofício de etnólogo, ou como ter “anthropological blues”. In: NUNES, E. O. (Org.). A aventura sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. p. 23-35.
DAOLIO, J. Corpos e culturas: a atualidade do pensamento de Marcel Mauss. In: SILVA, M. C. P.; ATHAYDE, P.; LARA, L. (Orgs.). Corpo e cultura. Natal: EDUFRN, 2020. p. 117-127.
DOUGLAS, M. Como as instituições pensam. São Paulo: EDUSP, 1998.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
GÓIS JUNIOR, E. Georges Demeny e Fernando de Azevedo: uma ginástica científica e sem excessos (Brasil, França, 1900-1930). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 37, n. 2, p. 144-150, 2015.
GÓIS JUNIOR, E. Modernismo, raça e corpo: Fernando de Azevedo e a questão da saúde no Brasil (1920-1930). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 30, n. 2, p. 39-56, 2009.
GÓIS JUNIOR, E.; SILVA, L. M. M. Educação do corpo e higiene escolar na imprensa do Rio de Janeiro (1930-1939). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 411-426, 2016.
GRANDO, B. et al. Trajetória e perspectivas do GTT Corpo e Cultura. In: CARVALHO, Y. M. C.; LINHARES, M. A. (Orgs.). Política científica e produção do conhecimento em Educação Física. Goiânia: CBCE, 2007. p. 175-195.
KIRSTEN, M. L. G.; AVELAR, L. S.; BAPTISTA, T. J. R. O conceito de corporalidade em periódicos da Educação Física brasileira: uma revisão integrativa. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1-19, 2022.
LE BRETON, D. A Sociologia do Corpo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
LE BRETON, D. Adeus ao Corpo: antropologia e sociedade. Campinas: Papirus, 2003.
LE BRETON, D.. Antropologia do Corpo e Modernidade. Petrópolis: Vozes, 2011.
LE BRETON, D. La sociologie du corps. Paris: Puf, 2016.
LÜDORF, S. M. A. Olhares sobre o GTT Corpo e Cultura: narrativa de uma temática plural. In: CARVALHO, R. M. A.; PALMA, A.; CAVALCANTI, A. S. S. (Orgs.). Educação Física, soberania popular, ciência e vida. Niterói: Intertexto, 2022. p. 149-161.
MANOEL, E. J.; CARVALHO, Y. M. Pós-graduação na Educação Física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 389-406, 2011.
MARTINS, P. H. A sociologia de Marcel Mauss: dádiva, simbolismo e associação. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 73, p. 45-66, 2005.
MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naif, 2003.
MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva. Lisboa: Edições 70, 2017.
MOURA, D. L.; LOVISOLO, H. R. Antropologia, cultura e Educação Física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 29, n. 3, p. 137-153, 2008.
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, A. C. Da Antropologia da Saúde para Educação Física: práticas corporais sob análise. In: TELLES, S.; LÜDORF, S. M. A.; PEREIRA, E. (Orgs.). Pesquisa em Educação Física: perspectivas sociocultural e pedagógica em foco. Rio de Janeiro: Autografia, 2017. p. 50-57.
SILVA, M. C. P. De corpos e culturas na Educação Física, ciências do esporte: tessituras do
Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. In: SILVA, M. C. P.; ATHAYDE, P.; LARA, L. (Orgs.). Corpo e cultura. Natal: EDUFRN, 2020. p. 7-17.
SILVA, T. Q. et al. Is there a Sociology of the Body in Brazil? Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, p. 1249-1264, 2016.
SOARES, C. L. (Org.). Corpo e história. Campinas: Autores Associados, 2001a.
SOARES, C. L. (Org.). Pesquisas sobre o corpo: ciências humanas e educação. Campinas: Autores Associados; São Paulo: FAPESP, 2007.
SOARES, C. L. As roupas nas práticas corporais e esportivas: a educação do corpo entre o conforto, a elegância e a eficiência (1920-1940). Campinas: Autores Associados, 2011.
SOARES, C. L. Do corpo, da Educação Física e das muitas histórias. Movimento, Porto Alegre, v. 9, n. 3, p. 125-147, 2003.
SOARES, C. L. Educação Física: raízes europeias e Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001b.
SOARES, C. L. Imagens da Educação no corpo. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
TELLES, S.; LÜDORF, S. M. A.; PEREIRA, E. (Orgs.). Pesquisa em Educação Física: perspectivas sociocultural e pedagógica em foco. Rio de Janeiro: Autografia, 2017.
TURATO, E. R. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.