YOUNG PEOPLE IN SOCIO-EDUCATIONAL MEASURES: DEMOCRACY, SOCIAL POLICIES AND ECONOMIC INEQUALITIES.
DOI:
https://doi.org/10.36704/ppp.v18i35.8522Keywords:
Socio-educational Measures; Adolescent Offender; Democracy; Social Policy; Social Inequality.Abstract
This article analyzes the relationship between young people in socio-educational measures, democracy, social policies and economic inequalities. The aim is to understand how these factors are interconnected and how they can influence the process of re-socialization of adolescents who have committed offences. To this end, a study was carried out covering both theoretical and practical aspects, using data, a literature review and relevant theories on the subject. The methodology of this work was exploratory research through a literature review based on a survey of the bibliographies of some authors who deal with the subject. The results show the importance of an integrated and multidisciplinary approach to tackling issues related to this topic, seeking to promote social inclusion and reduce inequalities. Finally, this text seeks to contribute to the debate and further study of the subject. It is hoped that the discussions presented can help to build more inclusive and effective public policies that promote the re-socialization of adolescents who have committed offences and also contribute to reducing economic inequalities in our society.
References
ARRETCHE, M. (2018). “Democracia e a redução da desigualdade econômica no Brasil – A inclusão de outsiders”. RBCS Vol. 33 n° 96, 2018. DOI: https://doi.org/10.17666/339613/2018
ASSIS, S. G., AVANCI, J. Q., Pesce, R. P., Ximenes, L. F., & Oliveira, R. V. (2012). “Situações de violência urbana e de gênero associadas à saúde de adolescentes brasileiros”. Ciência & Saúde Coletiva, 17(9), 2489-2498. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000900012
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em 12 de jan de 2024.
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
CLARO, Heloísa. OLIVEIRA, Maria Aparecida; RIBEIRO, Anna Paula; FERNANDES, Caty; CRUZ, Alexandre; SANTOS, Eva. Perfil e padrão de uso de crack de crianças e adolescentes em situação de rua: uma revisão integrativa. Smad – Revista eletrônica saúde mental, álcool e drogas v. 10, n. 1, p. 35-41, 2014 <10.11606/issn.1806-6976.v10i1p35-41>.» https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.v10i1p35-41 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.v10i1p35-41
Declaração Universal Dos Direitos Humanos. Rio de Janeiro: UNIC, 2009 [1948]. Disponível em: www.dudh.org.br/wpcontent/uploads/2014/12/dudh.pdf. Acesso em: 15 fev. 2024.
ESPING-ANDERSEN, G. The Three Worlds Of Welfare Capitalism. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1177/095892879100100108
FRASER, N. “What’s Critical About Critical Theory?”. In: Feminists Read Habermas: Gendering The Subject Of Discourse, edited by Johanna Meehan. New York: Routledge, 1995.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
HUTZLER, R. J. “A prática do atendimento socioeducativo: ações e reflexões”. In: FERREIRA, M. de M.; COSTA, A. T. (Orgs.). Medidas socioeducativas em debate. Porto Alegre: Evangraf, 2015. p. 171-189.
MINISTÉRIO PÚBLICO DO PARANÁ. Agência de Notícias dos Direitos da Infância. “Por que não se deve utilizar o termo menor”. Disponível em: <https://mppr.mp.br>. Acesso em: 02/11/2023.
OLIVEIRA N, ANTONIO RAIMUNDO DE. A política criminal brasileira de ressocialização do condenado à prisão. Monografia (Curso de Direito), Centro Universitário Doutor Leão Sampaio. Juazeiro do Norte, 2017.
OLIVEIRA, L. B.; ROCHA, J. C. “Engajamento no Trabalho: Antecedentes Individuais e Situacionais e sua Relação com a Intenção de Rotatividade”. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 19, n. 65, p. 415-431, 2017. DOI: https://doi.org/10.7819/rbgn.v19i64.3373
PERES, M. F.; SOUZA, E. L.; MACHADO, N. S. “Desigualdade social e vulnerabilidade de adolescentes em conflito com a lei”. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.47764/e20011014
PICKETT, K; WILKINSON, R. G. The spirit level: Why more equal societies almost always do better. London: Allen Lane, 2010.
PIKETTY T. O Capital No Século XXI. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca; 2014.
PRUDENTE, A. da F. A ressocialização do adolescente infrator: uma leitura interdisciplinar. 2006. 174 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
RAWLS, J. A theory of justice. New York: Oxford University Press, 1971 DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042605
SANTOS, D. S. dos. Atenção em saúde ao adolescente em conflito com a lei e privado de liberdade na perspectiva da integralidade do cuidado. 2022. 82 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2022.
SANTOS, F.V.G. Família: peça fundamental na ressocialização de adolescentes em conflito com a lei? Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica), UNICAP, Recife, 2007.
SEN, A. K. A ideia de justiça. Tradução de Denise Bottmann e Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2011a. (Prêmio Nobel).
SEN, A.K. Desenvolvimento como Liberdade. Tradução de Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
SILVA, C. M. S.; CARVALHO, L. M.; SOARES, M. C. “Medidas socioeducativas: uma análise das práticas em uma unidade de internação”. Psicologia em Pesquisa, v. 13, n. 1, p. 155-165, 2019.
SILVA, Eduardo Moreira; Barros, Leonardo Soares (orgs.) (2013). Experiência de Participação Institucionalizada. Belo Horizonte: UFMG / FAFICH, 2013.
SOUZA, L. R., & MINAYO, M. C. (2016). “Violência e juventude: fatores de risco e proteção nas percepções de jovens de três cidades brasileiras”. Ciência & Saúde Coletiva, 21(3), 775-785.
WILKINSON, R; PICKETT, K. The spirit level. Why equality is better for everyone, 2010.
ZIMMERMAN, M. A.; RAPPAPORT, J. “Citizen participation, perceived control and psychological empowerment.” American Journal of Community Psychology, Fairhaven v. 16, n. 5, p. 725-50. 1988. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00930023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Visto que o periódico oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento, ao submeter o artigo para esta revista os autores concordam com os seguintes termos:
a) Os autores declaram ser o texto inédito e livre de plágio, respeitando-se os direitos de outros pesquisadores.
b) O envio de artigos é voluntário e a aceitação dos textos implica automaticamente a cessão dos direitos autorais relativos ao trabalho.
c) Os autores também declaram que o artigo não está sendo avaliado para publicação por outra revista; caso contrário, devem justificar-se em "Comentários ao editor". Excepcionalmente poderão ser recebidos textos já publicados quando: for tradução de artigo relevante para o português; se houver alguma chamada pública para vinculada ao periódico fast-track.
d) Afirmações, opiniões e conceitos expressados nos artigos são de inteira responsabilidade dos autores.
DECLARACIÓN DE DERECHOS DE AUTOR
Dado que la revista ofrece acceso gratuito e inmediato a su contenido, siguiendo el principio de que hacer que el conocimiento científico esté disponible gratuitamente para el público proporciona una mayor democratización mundial del conocimiento, al enviar el artículo a esta revista, los autores aceptan los siguientes términos:
a) Los autores declaran que el texto es nuevo y libre de plagio, respetando los derechos de
otros investigadores.
b) La presentación de artículos es voluntaria y la aceptación de los textos implica automáticamente la asignación de derechos de autor relacionados con el trabajo.
c) Los autores también declaran que el artículo no está siendo evaluado para su publicación por otra revista; de lo contrario, deben justificarse en "Comentarios al editor".
Excepcionalmente, los textos ya publicados pueden recibirse cuando: es una traducción de un artículo relevante al portugués; si hay alguna llamada pública para vincularse a la publicación de vía rápida.
d) Las afirmaciones, opiniones y conceptos expresados en los artículos son responsabilidad exclusiva de los autores.
COPYRIGHT STATEMENT
Since the Journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge, by submitting the article the authors agree with the following terms:
a) The authors declare that the text is new and free of plagiarism, respecting the rights of other researchers.
b) The submission of articles is voluntary and the acceptance of the texts automatically implies the assignment of copyright related to the work.
c) The authors also declare that the article is not being evaluated for publication by another Journal; otherwise, they must be justified in "Comments to the editor". Exceptionally, texts already published may be received when: it is a translation of a relevant article into Portuguese; if there is any public call for linked to the fast-track periodical.
d) Affirmations, opinions and concepts expressed in the articles are the sole responsibility of the authors.





