A MÚSICA COMO INSTRUMENTO FACILITADOR DA APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Me. Raquel Lima de Freitas UECE
  • Ana Adília Bezerra Chagas UECE

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v16i1.9262

Keywords:

Música, Aprendizagem, Crianças

Abstract

ABSTRAT

This work addresses Music as a Facilitating Instrument of Learning in Early Childhood Education  and its main objective is to investigate whether music is an instrument that facilitates the learning of children in the initial grades of Early Childhood Education in the age group of 3 to 5 years, presenting music as a sound resource that stimulates the child in an engaging way,  awakening their attention and involvement in the artistic-creative world. We dialogue with Loureiro (2003), Brito (2003), Brescia (2003), among others, who emphasize this practice in school institutions and analyze the official documents that designate the teaching of art in the education of children and young people. The results showed that music is an instrument that facilitates the learning of children in Early Childhood Education, as long as it is used in a planned way by educators and with objectives to be achieved for the integral development of students, and should not be used only as a pastime.

Keywords: Music. Apprenticeship. Child.

Author Biography

Ana Adília Bezerra Chagas, UECE

Pedagoga pelo Curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos - FAFIDAM/Universidade Estadual do Ceará - UECE. Professora da Educação Básica.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

______. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Brasília, DF, 2008a, que trata da obrigatoriedade do ensino de música na educação básica.

______. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria da Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3vol.

BRESCIA, Vera Lúcia Pessagno. Educação Musical: bases psicológicas e ação preventiva. São Paulo: Átomo, 2003.

BRITO, T. A. Música na educação infantil: proposta para formação integral da criança. 2ª ed. São Paulo: Peirópolis, 2003. 208p.

GAINZA, V. H. Estudos de Psicopedagogia Musical. 3ª ed. São Paulo: Summus, 1988.

LOUREIRO, Alícia Maria Almeida. O ensino de música na escola fundamental. Campinas: Papirus, 2003.

JOLY, Ilza, Zenker, Leme, (2003). Educação e educação musical: conhecimentos para compreender a criança e suas relações com a música. In:____. HENTSCHKE, L; DEL BEN, L. Ensino de música: propostas para pensar e agir em sala de aula. São Paulo: Ed. Moderna.

JUNIOR, J. F. D. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: editora Cortez, 1981.

ROSA, Nereide Schilaro Santa. Educação musical para a pré-escola. São Paulo: Ática, 1990.

WEIGEL, A.M.G. Brincando de música: experiência com sons, ritmos músicas e movimento na pré-escola. Coleção pré-escolar. 1ª ed. Porto Alegre: Kuarup, 1988. 202p.

Published

2025-06-28

How to Cite

Lima de Freitas, M. R., & Bezerra Chagas, A. A. (2025). A MÚSICA COMO INSTRUMENTO FACILITADOR DA APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL. SCIAS - Arte Educação, 16(1), 112–127. https://doi.org/10.36704/sciasart.v16i1.9262