From Clay to the Algorithm: A Supervised Internship Experienc in Elementary School
A Supervised Internship Experienc in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i2.9227Abstract
This paper describes a didactic sequence applied to 2nd and 3rd grade classes, focusing on contemporary indigenous art using Ana Mae Barbosa’s Triangular Approach. Activities included drawing, collage, clay modeling, painting with modeling clay, and AI, culminating in na exhibition of the students’ work. The goal was to deconstruct cultural stereotypes and encourage creative expression, while developing children’s technical and conceptual skills by integrating manual and technological practices.
References
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e Culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.
BICALHO, Charles A. P. A imagem na arte verbal Maxakali: aspectos de uma poética de pajelança. Galáxia (São Paulo), p. 88-109, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/BMvP9mzWxHfPxPfYL4FPC9m/?lang=pt . Acesso em: 02 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-255435537
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 19 out. 2024.
DEWEY, John. A escola e a sociedade: a criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’água, 2002.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis. Caderno de Formação: formação de professores educação infantil princípios e fundamentos, Acervo digital Unesp, v. 3, p. 27-39, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/download/35813867/D14_Caderno.pdf#page=27 . Acesso em: 19 out. 2024.
QUEIROZ, Elisa Vieira; ALMEIDA, Débora Caroline Viana. Entre vistas, mundos e rios: arte e tecnologia digital na pussanga de Denilson Baniwa. Palíndromo (Florianópolis), v. 13, n. 29, p. 250-267, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5965/2175234613292021250
https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19247 . Acesso em: 12 out. 2024.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
UFMG – Espaço de Conhecimento. Cosmogonia Maxakali. Disponível em: https://youtu.be/r7tTS4T18tM . Acesso em: 15 set. 2024.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.







