From Clay to the Algorithm: A Supervised Internship Experienc in Elementary School

A Supervised Internship Experienc in Elementary School

Authors

  • Maurício Jorge Ferreira Leal Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i2.9227

Abstract

This paper describes a didactic sequence applied to 2nd and 3rd grade classes, focusing on contemporary indigenous art using Ana Mae Barbosa’s Triangular Approach. Activities included drawing, collage, clay modeling, painting with modeling clay, and AI, culminating in na exhibition of the students’ work. The goal was to deconstruct cultural stereotypes and encourage creative expression, while developing children’s technical and conceptual skills by integrating manual and technological practices.

 

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e Culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

BICALHO, Charles A. P. A imagem na arte verbal Maxakali: aspectos de uma poética de pajelança. Galáxia (São Paulo), p. 88-109, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/BMvP9mzWxHfPxPfYL4FPC9m/?lang=pt . Acesso em: 02 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-255435537

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 19 out. 2024.

DEWEY, John. A escola e a sociedade: a criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’água, 2002.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis. Caderno de Formação: formação de professores educação infantil princípios e fundamentos, Acervo digital Unesp, v. 3, p. 27-39, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/download/35813867/D14_Caderno.pdf#page=27 . Acesso em: 19 out. 2024.

QUEIROZ, Elisa Vieira; ALMEIDA, Débora Caroline Viana. Entre vistas, mundos e rios: arte e tecnologia digital na pussanga de Denilson Baniwa. Palíndromo (Florianópolis), v. 13, n. 29, p. 250-267, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5965/2175234613292021250

https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19247 . Acesso em: 12 out. 2024.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

UFMG – Espaço de Conhecimento. Cosmogonia Maxakali. Disponível em: https://youtu.be/r7tTS4T18tM . Acesso em: 15 set. 2024.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2024-12-30

How to Cite

Ferreira Leal, M. J. (2024). From Clay to the Algorithm: A Supervised Internship Experienc in Elementary School : A Supervised Internship Experienc in Elementary School . SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 6(2), 68–83. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i2.9227