CONNECTED CHILDREN: PROFILE OF DIGITAL NATIVES AT CYBERCULTURE
Estudo de caso em uma escola pública de Mossoró-RN
Keywords:
Cibercultura; Crianças conectadas; Multiletramentos.Abstract
The article presents the results of part of a master's research in Education, and aims to diagnose the relationship that students aged between 8 and 9 years establish with digital technologies in the context of cyberculture.The research is based on the research-training approach in cyberculture, inspired by multi-referentiality, as well as studies on literacies and multiliteracies. As a methodology, conversation-generating devices such as images, texts and objects were mobilized.Some important considerations have been achieved, such as the fact that children have access to various digital technological resources, are immersed in social networks and sharing applications. This highlights the need to expand multiliteracies and promote intentional educational actions related to the use of digital technologies in schools.
References
ARAÚJO, Ivanildo Amaro de. Formação de professores e Tecnologias da Informação e da Comunicação: professor, você tem medo de quê? Vertentes (UFSJ), v. 1, p. 01, 2010.
FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. Tradução Horácio Gonzales (et al), 24.ed. atualizada – São Paulo: Cortez, 2001.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
OLIVEIRA, Marcos Antonio de; PONTES, Verônica Maria de Araújo. O letramento digital e o ensino remoto: a percepção dos estudantes sobre a aprendizagem. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 4, e 47212, 2022.
PRENSKY, Marc. Nativos Digitais Imigrantes Digitais. NCB, University Press, v. 9, n. 5, out./2001.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SERRES, Michel. Polegarzinha.Trad. Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,
SOARES, Magda B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ., n. 25, Rio de Janeiro, jan./apr. 2004.
SOARES, Magda B. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.