CONNECTED CHILDREN: PROFILE OF DIGITAL NATIVES AT CYBERCULTURE

Estudo de caso em uma escola pública de Mossoró-RN

Authors

  • Mayra Rodrigues Fernandes Ribeiro UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE https://orcid.org/0000-0002-3118-0265
  • Dayse Medeiros de Sousa Figueirôa UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE

Keywords:

Cibercultura; Crianças conectadas; Multiletramentos.

Abstract

The article presents the results of part of a master's research in Education, and aims to diagnose the relationship that students aged between 8 and 9 years establish with digital technologies in the context of cyberculture.The research is based on the research-training approach in cyberculture, inspired by multi-referentiality, as well as studies on literacies and multiliteracies. As a methodology, conversation-generating devices such as images, texts and objects were mobilized.Some important considerations have been achieved, such as the fact that children have access to various digital technological resources, are immersed in social networks and sharing applications. This highlights the need to expand multiliteracies and promote intentional educational actions related to the use of digital technologies in schools.

Author Biographies

Mayra Rodrigues Fernandes Ribeiro, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ. Professora da Faculdade de Educação da UERN. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. 

Dayse Medeiros de Sousa Figueirôa, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE

Mestre em Educação pelo PosEduc/UERN. Formada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Professora da rede municipal de Mossoró/RN. 

References

ARAÚJO, Ivanildo Amaro de. Formação de professores e Tecnologias da Informação e da Comunicação: professor, você tem medo de quê? Vertentes (UFSJ), v. 1, p. 01, 2010.

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. Tradução Horácio Gonzales (et al), 24.ed. atualizada – São Paulo: Cortez, 2001.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

OLIVEIRA, Marcos Antonio de; PONTES, Verônica Maria de Araújo. O letramento digital e o ensino remoto: a percepção dos estudantes sobre a aprendizagem. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 4, e 47212, 2022.

PRENSKY, Marc. Nativos Digitais Imigrantes Digitais. NCB, University Press, v. 9, n. 5, out./2001.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SERRES, Michel. Polegarzinha.Trad. Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,

SOARES, Magda B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ., n. 25, Rio de Janeiro, jan./apr. 2004.

SOARES, Magda B. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Published

2025-10-13

How to Cite

Ribeiro, M. R. F., & Figueirôa, D. M. de S. (2025). CONNECTED CHILDREN: PROFILE OF DIGITAL NATIVES AT CYBERCULTURE: Estudo de caso em uma escola pública de Mossoró-RN. Sulear Interdisciplinary Journal, (20). Retrieved from https://revista.uemg.br/sulear/article/view/7945