YOUTH, PARTICIPATION IN SCHOOL AND PEDAGOGICAL WORKSHOPS

STUDENTS AND THEIR IMPRESSIONS ABOUT THE TRAINING PROCESS

Authors

Keywords:

Pedagogical Workshops, University Extension, Human formation

Abstract

This article aims to analyze actions of an Extension Project and its educational potential, as well as embargoes and difficulties, in the process of applying pedagogical workshops on student participation developed with students from public schools of basic education. Such analysis will have as support framework the data collected through the evaluation made by the subjects who, when participating in the workshops, expressed their impressions regarding the referred process. In this same context, based on the reflections undertaken by Paulo Freire in his works, a discussion will also be made on the use of pedagogical workshops and extensionist action as tools for the critical formation of subjects.

Author Biographies

Francisco André Silva Martins, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professor efetivo Faculdade de Educação UEMG. Vice coordenador do curso de Licenciatura em História. Pós-doutorado em Educação (UFOP). Doutorado e Mestrado em Educação (UFMG). Coordenador do Grupo de Pesquisa e Extensão Observatório das Juventudes da FAE-UEMG. Coordenador do Projeto de extensão “Cola Comigo!”: trocando ideias com as juventudes.

Júlia Carla Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professora na Prefeitura de Belo Horizonte. Pedagoga pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FAE-UEMG-CBH). Especialista em Docência com ênfase em Educação inclusiva pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG).  Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Extensão Observatório das Juventudes da FAE-UEMG.

Herbert Câmara Nick, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professor da educação básica no Estado de Minas Gerais. Mestrando em Educação Tecnológica (CEFET-MG). Mestre em Engenharia Mecânica (UFMG). Especialista em Ciências da Religião e Ensino Religioso (FTSA). Especialista em Ciências da Natureza (UFPI). Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho (FUMEC). Engenheiro Mecânica (PUC-Minas). Pedagogo (UEMG). Pesquisador do Grupo de Pesquisa e Extensão Observatório das Juventudes da FAE-UEMG

References

ALVES, Maria Zenaide; HERMONT, Catherine. Estratégias metodológicas de trabalho com os jovens. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, p. 1105-1128, 2007.

DAYRELL, Juarez. Por uma Pedagogia das juventudes: experiências educativas do Observatório da Juventude da UFMG. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016.

DUBET, François. Crisis de la transmisión y declive da la institución. Revista Política y Sociedade, v. 47, n 2, 2010.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano. Teoria e Prática em Educação Popular. Petrópolis: Vozes, 2002.

GRACIANI, Maria Stela. Extensão. In: STREECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

GUSTSACK, Felipe. Invasão Cultural. In: STREECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2017.

LEÃO, Geraldo; CARMO, Helen do. Os Jovens e a Escola. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

LEÃO, Geraldo; CARMO, Helen do. Juventudes e Escola. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021.

MARTINS, Francisco André Silva. A voz do estudante na educação pública. São Carlos: De Castro, 2022.

MELO, Henares de; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Roda de Conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no Ensino Médio. Imagens Da Educação, 4(2), p. 31-39, 2014.

MELO, Ricardo Henrique Vieira de; et. al. Roda de Conversa: uma articulação solidária entre ensino, serviço e comunidade. Revista Brasileira de Educação Médica, 40 (2), p. 301-309, 2016.

MOURA, Adriana Ferro.; LIMA, Maria Glória. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 95–103, 2014.

NOGUEIRA, Paulo Henrique; VILLAS, Sara. Juventude, Indisciplina e Regras Escolares. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

NONATO, Bréscia França; LIMA, Liliane Gonçalves Fernandes. Juventudes e Ensino Superior. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021.

NONATO, Symaira Poliana; Dayrell, Juarez. Por uma Pedagogia das Juventudes: educação e a pesquisa como princípio educativo. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021.

PALUDO, Conceição. Educação Popular. In: STREECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SACRISTAN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SOARES, Cássia Baldini et. al. Oficinas emancipatórias como instrumento de formação em saúde coletiva para o cuidado da família. Revista Investigação qualitativa em Saúde. v. 1, 2019.

Published

2025-10-13

How to Cite

Martins, F. A. S., Silva, J. C., & Nick, H. C. (2025). YOUTH, PARTICIPATION IN SCHOOL AND PEDAGOGICAL WORKSHOPS: STUDENTS AND THEIR IMPRESSIONS ABOUT THE TRAINING PROCESS. Sulear Interdisciplinary Journal, (20). Retrieved from https://revista.uemg.br/sulear/article/view/8008