Análise ambiental do rio Tracunhaém atrelada ao ensino de Geografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.7788

Keywords:

Environmental impacts. Environmental monitoring. Interdisciplinarity.

Abstract

This research aimed to conduct an environmental analysis of the Tracunhaém River in the municipality of Bom Jardim, PE, with the goal of reinforcing the significance of water for terrestrial ecosystems and its relevance to human activities, particularly within the context of Geography Education. A comprehensive literature review was carried out to characterize the hydrographic basin of the study area and emphasize the importance of this subject in Geography classes. A specific section bathed by the river was selected  capturing negative environmental impacts through photography. Utilizing these visual records, a thematic map was developed for high school students at a local school. The investigation unveiled the vulnerability of the Tracunhaém River ecosystem and facilitated an in-depth analysis of its biodiversity. Through the implementation of a pedagogical exercise, environmental education was effectively advanced, fostering the cultivation of critical thinking and the enhancement of Geography Education.

 

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Author Biographies

Ricardo Pedro da Silva, Universidade de Pernambuco

Graduate student in Geography, Environment and Sustainability. Degree in Geography, University of Pernambuco. Photographer. Extension teacher at PREVUPE. Scholarship holder in the Scientific Initiation Program, Technology and Innovation. Former scholarship holder of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program. Monitoring in Geomorphology undergraduate disciplines; Fundamentals of pedology and edaphology.

Helena Paula de Silva, Universidade de Pernambuco

PhD in Energy and Nuclear Technologies from the Federal University of Pernambuco. Graduated in Geography from the Federal University of Pernambuco. She is an Adjunct Professor of the Degree in Geography and Coordination of the Laboratory of Environmental Monitoring at Campus Mata Norte - University of Pernambuco. She is currently Permanent Professor of the Graduate Program in Environmental Technology at the University of Pernambuco. He has experience in the area of ​​Geography, working mainly on the following subjects: techniques and methods of teaching Geography, environment and environmental monitoring.

Anderson José Silva Fonseca, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Geografia pelo mesmo programa na UFPE. Graduado em Tecnologia em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) e Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atuou como professor convidado no curso de Licenciatura em Geografia da Universidade de Pernambuco (UPE) - Campus Mata Norte, ministrando a disciplina de Pedologia e Edafologia. Atualmente, é servidor público da Prefeitura da Cidade do Recife. Também atua como professor de Geografia no Ensino Fundamental - Anos Finais e EJA, além do Ensino Médio. Foi estagiário na Agência Estadual de Meio Ambiente de Pernambuco (CPRH), na Unidade de Educação Ambiental, onde desenvolveu pesquisas e atividades voltadas para a educação ambiental. Possui experiência na elaboração de mapas, sensoriamento remoto e identificação de áreas degradadas em vegetação de florestas urbanas, por meio de índices de vegetação.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Silva, R. P. da, Silva, H. P. de, & Silva Fonseca, A. J. (2025). Análise ambiental do rio Tracunhaém atrelada ao ensino de Geografia. Educação Em Foco, 28(54), 1–25. https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.7788