Great Hera! The heroes have arrived in the classroom: a systematic literature review.

uma revisão sistemática de literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8321

Keywords:

Superheroes. Systematic Literature Review. Pedagogical Practices. Classroom.

Abstract

The study aimed to investigate the use of superheroes in pedagogical practices across different levels of education through a systematic literature review. The research encompassed databases in both Portuguese and English, resulting in the selection of eight works for quantitative and qualitative analysis. The findings indicate that superhero practices are more common in High School and Higher Education, particularly in the field of Physics, with proposals also present in Biology and Sociology. The majority of publications are concentrated in the last decade, primarily in the United States and the Netherlands. The conclusion highlights that the use of superheroes in pedagogical practices represents a promising opportunity for meaningful learning, although it is still in its early stages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D.; NOVAK, J.; HANESIAN, H.. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

CARNICEL, Amarildo. Quadrinhos: os super-heróis invadem a sala de aula. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 95–104, 2006. DOI: 10.20396/resgate.v14i15.8645642. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8645642. Acesso em: 29 dez. DOI: https://doi.org/10.20396/resgate.v14i15.8645642

2023.

CORDEIRO, A.M., OLIVEIRA, G. M. DE, RENTERÍA, J.M.; GUIMARÃES, C. A. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, v. 34. n.6, p. 428-431, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012

BROWN, S., SMITH, J., MCALLISTER, M., JOE, L.. Superhero physiology: the case for Captain America. 2016. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00106.2016

BURTON, C. Superhero as Metaphor: Using Creative Pedagogies to Engage. 2008. DOI: https://doi.org/10.20429/ijsotl.2008.020207

FITZGERALD. B. Exploring the electromagnetic spectrum with superheroes. 2018a. DOI: https://doi.org/10.1088/1361-6552/aaf17b

FITZGERALD. B. Using superheroes such as Hawkeye, Wonder Woman and the Invisible Woman in the physics classroom. 2018b. DOI: https://doi.org/10.1088/1361-6552/aab442

FITZGERALD. B.; PLOTZ. T.. How to Teach the Electromagnetic Spectrum with Superheroes. 2020. DOI: https://doi.org/10.1119/10.0002381

FRANCO, M.A.R.S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

GOMES, Fábio de Souza. Vingadores: Ultimato | Todos os recordes do filme: Longa fecha a Saga do Infinito do Universo Marvel. [S. l.], 19 maio 2019. Disponível em: https://www.omelete.com.br/marvel-cinema/vingadores-ultimato-endgame/vingadores-ultimato-todos-os-recordes-do-filme. Acesso em: 29 dez. 2023.

HALL, K.; LUCAL, B. Tapping into parallel universes: using superhero comic books in sociology courses. 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1319247

NASCIMENTO JUNIOR, Francisco de Assis. Quarteto fantástico: ensino de física, histórias em quadrinhos, ficção científica e satisfação cultural. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. doi:10.11606/D.81.2013.tde-23042013-113427. Acesso em: 2023-12-29. DOI: https://doi.org/10.11606/D.81.2013.tde-23042013-113427

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2017.

MOREIRA, M. A. Ensino e aprendizagem: enfoques teóricos. São Paulo: Moraes, 1995.

MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel. In: MOREIRA, A. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, EPU, 1999,151-165p.

MOREIRA, Marco Antonio. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200451, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2020-0451

NASCIMENTO J. Francisco De Assis. Quarteto fantástico: ensino de física, história em quadrinhos, ficção científica e satisfação cultural. 2013.

SILVA, A. C. Eletromagnetismo e o anti-herói magneto: uma possível abordagem no ensino médio. 2012. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v3i2.114

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei. Aspectos educativos das histórias em quadrinhos de super-heróis e sua importância na formação da consciência moral, na perspectiva da ética aristotélica das virtudes. 2011.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris; YUNES, Maria Angela Mattar. Super-heróis como Recursos para Promoção de Resiliência em Crianças e Adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 33, p. e33425, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e33425

ZEHR, E. Paul. From Claude Bernard to the Batcave and beyond: using Batman as a hook for physiology education. Advances in Physiology Education, v. 35, n. 1, p. 1-4, 2011. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00120.2010

ZEHR, E. Paul. Avengers Assemble! Using pop-culture icons to communicate science. Advances in physiology education, v. 38, n. 2, p. 118-123, 2014. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00146.2013

Published

2025-03-11

How to Cite

Boanafina, M. G. T. de B., & Sbroion de Carvalho, R. (2025). Great Hera! The heroes have arrived in the classroom: a systematic literature review.: uma revisão sistemática de literatura. Educação Em Foco, 28(54), 1–27. https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8321