Studies on the Science capital of public school students in the state of Rio de Janeiro:
relationships between family attitudes and the construction of a scientific identity
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v28i56.8363Keywords:
Cultural capital. Social capital. Education for Citizenship. Science teaching.Abstract
The reduction in students' interest in pursuing science-related careers after compulsory education is a matter of concern for developing nations. This is accentuated when considering students from disadvantaged backgrounds, necessitating focused efforts to enhance their engagement in science and thereby to promote social justice. Addressing this concern, a group of British researchers introduced the concept of Science capital and developed a questionnaire to quantitatively measure it. Our study employed a modified version of this tool to identify variations in science aspirations among students from schools with differing attitudes toward science. Initial findings indicated statistically significant differences between two school groups, with students from a Federal high school scoring higher than those from state high schools. The familiar cultural capital played a significant role in shaping the scientific identity of these students. The questionnaire proved to be an effective instrument for extracting data on Brazilian high school students' science aspirations.
Downloads
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS. O ensino de ciências e a educação básica: propostas para superar a crise. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Ciências, 2008. Disponível em http://www.abc.org.br/IMG/pdf/doc-19.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
ARCHER, Louise et al. “Science capital”: A conceptual, methodological, and empirical argument for extending bourdieusian notions of capital beyond the arts. Journal of research in science teaching, v. 52, n. 7, p. 922-948, 2015. Disponível em https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/tea.21227. Acesso em: 03 jan. 2024.
ARCHER, Louise et al. Science aspirations, capital, and family habitus: How families shape children’s engagement and identification with science. American educational research journal, v. 49, n. 5, p. 881-908, 2012. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0002831211433290. Acesso em: 03 jan. 2024.
BENEDETTI FILHO, Edemar; GOMES, Letícia Asheley; MAIA, João Marcos Soares; MARTINS, Gabriel Moraes Reche;
BARRETO, Caio Felipe da Silva. CLUBE DE CIÊNCIAS: A IMPORTÂNCIA DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA NA FORMAÇÃO
DOCENTE DE GRADUANDOS DE LICENCIATURA EM QUÍMICA. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 61–75, 2023. DOI: 10.5965/259464124162. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/17527. Acesso em: 8 dez. 2024.
BOEIRA, Ismael Martins; ZUCCHETTI, Dinora Tereza; GRABOWSKI, Gabriel; FRIGOTTO, Gaudêncio. O Ensino Médio: do direito à universalização a impossibilidades das juventudes. Revista Ponto de Vista, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 01–21, 2024. DOI: 10.47328/rpv.v13i2.16239. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/16239. Acesso em: 8 dez. 2024.
BONNEWITZ, Patrice. Primeiras lições sobre a sociologia de Pierre Bourdieu. Petrópolis: Vozes, 2003.
BOURDIEU, Pierre Os usos sociais da ciência. Tradução por Denice Barbara Catani. Editora UNESP, São Paulo, 2003.
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (Org.) A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho ‘Água, 1983, p. 32-72.
CARLONE, Heidi B.; JOHNSON, Angela. Understanding the science experiences of successful women of color: Science identity as an analytic lens. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, v. 44, n. 8, p. 1187-1218, 2007. Disponível em https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.20237. Acesso em: 03 jan. 2024.
CLAUSSEN, Stephanie; OSBORNE, Jonathan. Bourdieu's notion of cultural capital and its implications for the science curriculum. Science Education, v. 97, n. 1, p. 58-79, 2013. Disponível em https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/sce.21040. Acesso em: 03 jan. 2024.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO, Chamada MCTIC/CNPq Nº 05/2019 – PROGRAMA CIÊNCIA NA ESCOLA Ensino de Ciências na Educação Básica, 2019. Disponível em http://resultado.cnpq.br/2957661125517977. Acesso em: 07 dez. 2024.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO, Chamada Pública CNPq/MCTI/FNDCT Conecta e Capacita nº 13/2024 - Programa Mais Ciência na Escola, 2019. Disponível em http://resultado.cnpq.br/4982113904271315. Acesso em: 07 dez. 2024.
DA HORA, Henrique Rego Monteiro; MONTEIRO, Gina Torres Rego; ARICA, Jose. Confiabilidade em questionários para qualidade: um estudo com o Coeficiente Alfa de Cronbach. Produto & Produção, v. 11, n. 2, 2010. Disponível em https://seer.ufrgs.br//ProdutoProducao/article/view/9321. Acesso em: 03 jan. 2024.
DAWSON, Emily. “Not designed for us”: How science museums and science centers socially exclude low‐income, minority ethnic groups. Science Education, v. 98, n. 6, p. 981-1008, 2014. Disponível em https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/sce.21133. Acesso em: 03 jan. 2024.
DAWSON, Emily. Reimagining publics and (non) participation: Exploring exclusion from science communication through the experiences of low-income, minority ethnic groups. Public Understanding of Science, v. 27, n. 7, p. 772-786, 2018. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0963662517750072. Acesso em: 03 jan. 2024.
DO NASCIMENTO, Fabrício; FERNANDES, Hylio Laganá; DE MENDONÇA, Viviane Melo. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista histedbr on-line, v. 10, n. 39, p. 225-249, 2010. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639728. Acesso em: 03 jan. 2024.
FERRARO, José Luís Schifino; HECK, Gabriela Sehnem. Capital da ciência: uma revisão sistemática de pesquisas entre 2015 e 2021. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 2022. Disponível em https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/25050/2/Capital_da_cincia_uma_reviso_sistemtica_de_pesquisas_entre_2015_e_2021.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
FONTOURA, Jocelino Ferraz et al. Poder estatístico, tamanho amostral e variação em estudos com ácidos graxos na carne ovina. 2018. 55 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Tecnologia dos Alimentos) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018. Disponível em https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/14038/DIS_PPGCTA_2018_FONTOURA_JOCELINO.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 jan. 2024.
GARCIA-SILVA, Sullyvan; LIMA JUNIOR, Paulo. A educação científica das periferias urbanas: uma revisão sobre o ensino de ciências em contextos de vulnerabilidade social (1985–2018). Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 221-243, 2020. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/16178. Acesso em: 08 dez. 2024.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA, Microdados do Enem 2019, 2019a. Disponível em https://download.inep.gov.br/microdados/microdados_enem_2019.zip. Acesso em: 07 dez. 2024.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA, Censo Escolar 2019, 2019b. Disponível em https://download.inep.gov.br/dados_abertos/microdados_censo_escolar_2019.zip. Acesso em: 07 dez. 2024.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA, Censo Escolar 2023, 2023. Disponível em https://download.inep.gov.br/dados_abertos/microdados_censo_escolar_2023.zip. Acesso em: 07 dez. 2024.
KING’S COLLEGE LONDON. ASPIRES Young people’s science and career aspirations, age 10-14. Department of Education & Professional Studies. Londres, 2013, p. 1-36. Disponível em https://kclpure.kcl.ac.uk/ws/portalfiles/portal/64130521/ASPIRES_Report_2013.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
KONTKANEN, Sini; KOSKELA, Teija; KANERVA, Oksana; KÄRKKÄINEN, Sirpa; WALTZER, Karkkainen; MIKKILÄ-
ERDMANN, Mirjamaija, HAVU-NUUTINEN, Sari. Science capital as a lens for studying science aspirations–a systematic review. Studies in Science Education, p. 1-27, 2024. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03057267.2024.2388931. Acesso em: 08 dez. 2024.
KRAWCZYK, Nora. Políticas para ensino médio e seu potencial inclusivo. In:REUNIÃO NACIONAL DA ANPED [Anais...]. Goiânia: ANPED, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_sessoes_especiais/se_05_norakrawcyk_gt05.pdf. Acesso em: 8 dez. 2024.
LAPPONI, J.C. Estatística usando Excel. Câmara Brasileira do Livro, Lapponi Treinamento e Editoria, São Paulo, 2000.
LINS, Liliane; OLIVEIRA, Mayala Moura Valença de; CATTONY, Ana Carolina Esteves; BATISTA, Carla Reale; SCHMITZ, Patrícia Dias; PEIXOTO, André Luiz; CARACAS, Thaís de Lira. Extensão universitária e inclusão social de estudantes do ensino médio público. Trabalho, Educação e Saúde, v. 12, n. 3, p. 679-694, 2014. Disponível em. Acesso em: 08 dez. 2024.
MAROCO, João; GARCIA-MARQUES, Teresa. Qual a fiabilidade do alfa de Cronbach? Questões antigas e soluções modernas?. Laboratório de psicologia, v. 4, n. 1, p. 65-90, 2006. Disponível em http://publicacoes.ispa.pt/publicacoes/index.php/lp/article/view/763. Acesso em: 03 jan. 2024.
MARTINS, Diny Gabrielly de Miranda; CABRAL, Eloisa Helena de Souza. Panorama dos principais estudos sobre ciência cidadã. ForScience, v. 9, n. 2, p. e01030-e01030, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29069/forscience.2021v9n2.e1030. Acesso em: 8 dez. 2024.
MATTHIENSEN, Alexandre. Uso do coeficiente Alfa de Cronbach em Avaliações por Questionários. Embrapa Roraima, Boa Vista, 2010, p. 7-26. Disponível em https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/bitstream/doc/936813/1/DOC482011ID112.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
MAYR, Susanne et al. A short tutorial of GPower. Tutorials in quantitative methods for psychology, v. 3, n. 2, p. 51-59, 2007. Disponível em https://www.psychologie.hhu.de/fileadmin/redaktion/Fakultaeten/Mathematisch-Naturwissenschaftliche_Fakultaet/Psychologie/AAP/gpower/GPowerShortTutorial.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
MORIS, Carlos Henrique Aparecido Alves; MASSI, Luciana; NASCIMENTO, Matheus Monteiro. A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E A TEORIA DOS CAPITAIS DE BOURDIEU: UMA REVISÃO CRÍTICA DO CONCEITO DE SCIENCE CAPITAL. Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 1, p. 388, 2022. Disponível em https://pdfs.semanticscholar.org/a940/36ffad9c5ce5cc6c5b95f7d9b8b91bfd4e1e.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
MOURA, Maria Aparecida. Construção social da cidadania científica: desafios. In: MOURA, Maria Aparecida. Educação científica e cidadania: abordagens teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012. p. 19-30.
OLIVEIRA, Amurabi; SILVA, Camila Ferreira da. A recepção de Pierre Bourdieu na sociologia da educação brasileira. Cadernos de Pesquisa, v. 51, p. e07292, 2021.
PASQUALI, Luiz. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. 5ª ed. Petrópolis: Editora Vozes Limitada, 2013.
POLINO, Sandra Garcia. Políticas públicas educacionais e ensino de ciências: dificuldades e potencialidades. 2012. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3454. Acesso em: 03 jan. 2024.
SANMARTÍ, Neus. Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Síntesis Editorial, Madrid, 2002.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista brasileira de educação, v. 12, p. 474-492, 2007. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN. Acesso em: 07 dez. 2024.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em educação em ciências, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2000. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/1295/129518326002.pdf. Acesso em: 07 dez. 2024.
SILVA, Lohrene de Lima da, TEIXEIRA, Viviane Gomes, SILVA, Joaquim Fernando Mendes da. Estimulando o Aumento do Capital Científico de Meninas do Rio de Janeiro Fora do Contexto Escolar. Ensino de Química em Revista, v.6, p. 12-40, 2023. Disponível em https://pequiufrj.files.wordpress.com/2023/06/capitulo1.pdf. Acesso em: 03 jan. 2024.
WALDHELM, Mônica de Cassia Vieira. Como aprendeu ciências na educação básica quem hoje produz ciência?: o papel dos professores de ciências na trajetória acadêmica e profissional de pesquisadores da área de ciências naturais. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=125319. Acesso em: 03 jan. 2024.
WARTHA, Edson José; SANTANA, Driane Anne Silva. Construção e validação de instrumento de coleta de dados na pesquisa em Ensino de Ciências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 36, p. 39-52, 2020. Disponível em https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7109. Acesso em: 03 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.











