CONHECIMENTOS BASE E A FORMAÇÃO DOCENTE:

concepções de formadoras sobre as aulas de Botânica na Educação a Distância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8513

Keywords:

Graduation, Teacher, Teaching

Abstract

Teachers´ training is essential for teaching Botany in schools. The teacher trainer (Higher Education teacher) has a prominent role in Distance Education (EAD). In this study, we want to identify which Knowledge Bases/KB (according to Shulman, 1987; and Koehler and Mishra, 2008) were present in subjects about Botany in two Distance Education (DE) courses. We also want to identify the conceptions of three trainers about those KB, establishing possible relationships with their pedagogical choices. After analyzing the data, we detected an emphasis on Content Knowledge and close relations with the resources used in Learning Environments. We also detected that teacher trainers have some difficulties with the specificities of EAD. The training of trainers is crucial, allowing them to expand their knowledge about distance learning courses and their teaching repertoires focused on DE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

PERCIA PAIVA BARBOSA, UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO

Graduação em Ciências Biológicas - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestrado em Ensino de Ciências (ênfase Biologia) - Universidade de São Paulo (USP)

Doutorado em Ciências -  Universidade de São Paulo (USP). 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/5637681823503751

SUZANA URSI, Universidade de São Paulo

- Graduação em Ciências Biológicas - Universidade de São Paulo-USP

- Mestrado em Ciências Biológicas (Botânica) - Universidade de São Paulo-USP

- Doutorado em Ciências Biológicas (Botânica) - Universidade de São Paulo-USP

Lattes: http://lattes.cnpq.br/2908921158400085

References

ABELL, S. K.; PARK, M. A.; HANUSCIN, D. L.; LEE, M. H.; GAGNON, M. J. Preparing the next generation of science teacher-educators: A model for developing PCK for teaching science teachers. Journal of Science Teacher Education, v. 20, n.1, p.77–93, 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s10972-008-9115-6

ALAYYAR, G. M.; FISSER, P.; VOOGT, J. Developing technological pedagogical content knowledge in pre-service science teachers: support from blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, v. 28, n.8, p.1298-1316, 2012. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.773

ARROIO, A.; GIORDAN, M. O Vídeo Educativo: Aspectos da Organização do Ensino. Química Nova na Escola, v.24, p.8-11, 2006.

Autora 1. Referência temporariamente omitida devido à avaliação às cegas, 2019.

BALAS, B.; MOMSEN, J. L. Attention “Blinks” Differently for Plants and Animals. CBE — Life Sciences Education, v.13, p.437–443, 2014. DOI: https://doi.org/10.1187/cbe.14-05-0080

BARBOSA, P. P. Metodologias ativas para o docente no ensino superior. 1. ed. SAO PAULO: SENAC São Paulo, 2019. v. 1. 138p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

BELLONI, M. L. Educação à distância. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. O que é educação a distância? Brasília, DF: MEC, 2018.

COSTA, V. G. Professores formadores da Licenciatura na Educação a Distância (EaD): formação, identidade e trabalho. Educação em Foco, v. 20, n. 30, p. 125-146, 2017. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v20i30.1238

CRIPPEN, K. J.; ARCHAMBAULT, L. M.; KERN, C. L. The Nature of Laboratory Learning Experiences in Secondary Science Online. Research in Science Education, v.43, n.3, p.1029-1050, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-012-9301-6

DAEHLER, K.R.; HELLER, J. I.; WONG, N. Supporting growth of Pedagogical Content Knowledge in Science. In.: BERRY, A.; FRIEDRICHSEN, P.; LOUGHRAN, L. (Eds.). Re- examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education. Routledge: New York, 2015, p.45-59.

FIORAVANTI, C. A maior diversidade de plantas do mundo. Pesquisa FAPESP, São Paulo, n.241, p.42-47, 2016.

FRASER, W. J. Science teacher educators’ engagement with Pedagogical Content Knowledge and scientific inquiry in predominantly paper-based distance learning programs. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, v.18, n.4, p.35-51, 2017. DOI: https://doi.org/10.17718/tojde.340375

FREITAS, K. C.; VASQUES, D. T.; URSI, S. Panorama da abordagem dos conteúdos de Botânica nos documentos norteadores da Educação Básica Brasileira. In.: VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C. K; URSI, S. (Orgs.) Aprendizado ativo no Ensino de Botânica, Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo P, 2021, p.30-51.

GIL, A. C. Metodologia do ensino superior. Atlas, 1997.

GRAÇA, A. B. S. O conhecimento pedagógico do conteúdo no ensino de basquetebol. Tese (Doutorado em Ciências do Desporto) – Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física, Universidade do Porto, Portugal, p.397. 1997.

HERSHEY, D. R. A Historical Perspective on Problems in Botany Teaching. The American Biology Teacher, v.58, n.6, p.340-347, 1996. DOI: https://doi.org/10.2307/4450174

KOEHLER, M. J.; MISHRA, P.; CAIN, W. What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, v.193, n.3, p.13-19, 2013. DOI: https://doi.org/10.1177/002205741319300303

KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. Introducing TPCK. In.: HERRING, M. C.; KOEHLER, M.J.; MISHRA, P. (Eds.). The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators, Mahwah, United States of America: Lawrence Erlbaum Associates, 2008, p.3–29.

KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. Revista Novas Tecnologias na Educação, v.7, n.1, p.1-10, 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.13912

KOSTER, B.; REKELMANS, M.; KORTHAGEN, F.; WUBBLES, T. Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, n.21, p.157–176, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.12.004

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa Pedagógica: do projeto à implementação. (Trad.M.F.Lopes). Porto Alegre, RS: Artmed, 2008.

LUBIAN, R. B.; ROVER, A.; MELLO, R. O.; TONIAL, G. O perfil do aluno em cursos a distância: um estudo na Universidade do Oeste de Santa Catarina. Unoesc & Ciência– ACHS, v.7, n.1, p.69-78, 2016.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. Summus, 2003.

MILL, D. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MORAIS, R. M.; LUZ, R.; EUGÊNIO, B. G. Os Usos e Papéis dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem e Ferramentas Tecnológicas: uma Análise dos Trabalhos do ENPEC sobre Educação a Distância. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e29022, p.1–28, 2021. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u14591486

MOUZA, C. Developing and Assessing TPACK: among Pre-Service Teachers A Synthesis of Research. In.: HERRING, M. C.; KOEHLER, M.J.; MISHRA, P. (Eds.). Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for Educators, New York, United States of America: Routledge, 2016, p.169-190.

PADILLA, K.; GARRITZ, A. Tracing a research trajectory on PCK and Chemistry university professors’ beliefs. In.: BERRY, A.; FRIEDRICHSEN, P.; LOUGHRAN, J. (Eds.). Re- examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education, Routledge: New York, 2015, p.75-87.

PALLOFF, R. M.; PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on- line. Artmed, 2004.

SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M.. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos Avançados, v.30, n.87, p.177-196, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870011

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v.15, n.2, p.4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of a new reform. Harvard Educational Review, v.57, n.1, p.1-22, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

SHULMAN. L. S., SYKES, G. A national board for teaching? In search of a bold standard. A report for the task force on teaching as a profession. New York: Carnegie Corporation, 1986.

URSI, S.; FREITAS, K. C.; VASQUES, D. T. Cegueira Botânica e sua mitigação. In.: VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C. K; URSI, S. (Orgs.) Aprendizado ativo no Ensino de Botânica, Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2021, p. 12-30.

URSI, S.; BARBOSA, P. P.; SANO, P. T.; BERCHEZ, F. A. S. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, v.32, n.94, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002

VIEIRA, MAURICIO AIRES; CORTES, MARILICE; ABRAO, RUHENA KELBER. O perfil educacional dos estudantes da Educação a distância da Unipampa. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 36, n. 3, p. 1029-1045, 2020. DOI: https://doi.org/10.21573/vol36n32020.104884

VOOGT, J.; FISSER, P.; PAREJAROBLIN, N.; TONDEUR, J.; VANBRAAK J. Technological pedagogical content knowledge – a review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, n.29, p.109–121, 2013. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2012.00487.x

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. ArtMed, 1998.

Published

2025-03-11

How to Cite

PAIVA BARBOSA, P., & URSI, S. (2025). CONHECIMENTOS BASE E A FORMAÇÃO DOCENTE: : concepções de formadoras sobre as aulas de Botânica na Educação a Distância. Educação Em Foco, 28(54), 1–31. https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8513