A artesania no apoio à inclusão para problematizar processos de normalização e de in/exclusão

um estudo de revisão bibliográfica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i56.8841

Keywords:

Apprenticeship, Speech, Processes of subjectivation

Abstract

The article presented here presents a bibliographical review that aimed to analyze discussions that problematize the discourse of non-learning and the processes of normalization and in/exclusion, to think about support services for inclusion through cooperative work (with others and not for the other) as a craft, inspired by Richard Sennet. The results are discussed in three axes: processes of subjectivation and normalization; educational policies and in/exclusion processes; strategies for learning. The studies emphasize that educational spaces need to provide views that welcome otherness, reinforcing the problematization of the productive character of pro-inclusion discourses, which, in the name of academic success, guides the subjects' paths in school and in Society.

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Author Biographies

Xenia Letícia Aguiar de Souza, Rede Municipal de Ensino de Novo Hamburgo

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Especialista em Psicopedagogia; Especialista em Neurocognição e aprendizagem; Licenciada em Pedagogia. Professora no Núcleo de Apoio Pedagógico da Rede Municipal de Educação de Novo Hamburgo.  

Sandra Monteiro Lemos, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul.

Helena Venites Sardagna, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutora e Mestra em Educação pela Unisinos, com pós-doutoramento em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Especialização em Psicopegagogia, Graduação em Pedagogia pela Universidade Feevale. Professora Programa de Pós-Graduação em Educação da Uergs, Mestrado profissional em Educação e do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Processos Inclusivos (GPEPI) na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul.

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Published

2025-10-14

How to Cite

Souza, X. L. A. de, Lemos, S. M., & Sardagna, H. V. (2025). A artesania no apoio à inclusão para problematizar processos de normalização e de in/exclusão: um estudo de revisão bibliográfica. Educação Em Foco, 28(56), 1–21. https://doi.org/10.36704/eef.v28i56.8841