TEACHER CHARACTERIZATION: ANALYSIS OF SCHOOL CENSUS MICRODATA

análise dos microdados do Censo Escolar

Authors

  • Marcela Fernandes da SILVA Universidade Federal de Alfenas
  • Cláudia GOMES Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8082

Keywords:

Teaching performance; Emptying conditions; Formation Meaning.

Abstract

Based on the conception of historical-dialectical materialism, this research aims to analyze microdata from the school census in the State of Minas Gerais in relation to teaching characterization in basic education, through social indicators referring to teaching training and performance in the teaching stages ranging from Early Childhood Education - Nursery to Elementary School I, in the years 2010 to 2020. We sought to problematize, through microdata from the School Census, how the political, social, theoretical and relational dimensions constitute facets in the process of professional emptying. To this end, the methodological procedures were a quantitative and qualitative design, through descriptive statistics, the use of the Software tool, statistical package for the social sciences (Statistical Package for the Social Sciences - SPSS). In the considerations, it was highlighted that teaching training and performance surrounded by empty conditions make it impossible for the teacher to have training with meaningful action.

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Author Biographies

Marcela Fernandes da SILVA, Universidade Federal de Alfenas

Graduada em pedagogia pela Universidade Federal de Alfenas-MG. Foi Bolsista do programa PIBIC/CNPq por dois anos consecutivos, com pesquisas realizadas na área de Psicologia Histórico-cultural que versão pela perspectiva da afetividade como campo que potencializa humanização. Pós-graduada em Psicopedagogia-Especialização. Lecionou nas escolas estaduais de Minas Gerais como Orientadora pedagógica na Educação Integral Integrada e professora de acompanhamento pedagógico, atuou como professora de uso da Biblioteca-PEUB. Professora da rede pública municipal de Lambari-MG. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alfenas. Bolsista FAPEMIG. Participa do Grupo de Pesquisa DESENVOLVIMENTO HUMANO E HUMANIZAÇÃO: APORTES DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL.

Cláudia GOMES, Universidade Federal de Alfenas

Professora e pesquisadora no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas e dos nos cursos de graduação nos cursos da Área da Saúde, atuando principalmente na investigação sob os pressupostos da Psicologia Histórico-Cultural das seguintes temáticas: Desenvolvimento Humano na Vida Adulta e Psicologia na Promoção da Saúde. Possui Pós-doutorado pelo Programa de Pós Graduação de Psicologia do Desenvolvimento e Escolar, pelo Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília - UNB e pelo Programa de Pós Graduação Pós Graduação em Psicologia Ciência e Profissão da Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUCCAMP (2014), no qual realizou os estudos de Doutorado (2010) e Mestrado (2006). Líder do Grupo de Pesquisa Cultura, Promoção de Saúde e Humanização (UNIFAL-MG), que comtempla a realização de estudos, pesquisa e intervenções, por meio da indissociabilidade ensino, pesquisa e extensão. (Texto informado pelo autor)

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Published

2025-04-11

How to Cite

SILVA, M. F. da, & GOMES, C. (2025). TEACHER CHARACTERIZATION: ANALYSIS OF SCHOOL CENSUS MICRODATA: análise dos microdados do Censo Escolar. Educação Em Foco, 28(54), 1–32. https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8082