x Existentialism, arts and the pandemic: the work of Alberto Giacometti, Eugène Ionesco and Albert Camus

x

Authors

Keywords:

Existencialismo, Artes , Pandemia, Filosofia da Arte, Obras Modernas

Abstract

This article aims to correlate the foundations of the philosophical movement of existentialism in the 40s and 50s, with the artistic works of Alberto Giacometti, Eugène Ionesco and Albert Camus. The analysis will be anchored by the sculpture Nose (1947), by Giacometti, by the play Rhinoceros (1959), by Ionesco, and by the book The foreigner (1942), by Camus. All works will be interpreted in the light of existentialism and its counterpoint to the Covid-19 pandemic that has been plaguing the planet since 2020.

Keywords: Existentialism, Arts, Philosophy of Arts, Pandemic

Author Biography

Bruno Henrique Fernandes Gontijo, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUCMinas

Especialista em História da Arte pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUCMinas); Especialista em Gestão de Negócios pela Fundação Dom Cabral; Especialista em Comunicação Empresarial pelo Centro Universitário de Belo Horizonte; Bacharel em Comunicação Social com ênfase em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUCMinas).

References

Referências Bibliográficas

• BECKETT, Samuel. Esperando Godot; tradução e prefácio Fábio de Souza Andrade – São Paulo: Cosac Naify, 2005.

• CAMUS, Albert. O estrangeiro, tradução de Valerie Rumjanek. Rio de Janeiro: Editora Record, 2020.

• DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas & movimento: guia enciclopédico da arte moderna – São Paulo: Cosac Naify, 2010.

• ESSLIN, Martin. O teatro do absurdo; tradução original Barbara Heliodora; tradução das atualizações José Roberto D’Shea; apresentação à edição brasileira Paulo Francis – 1 ed. – Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

• GIACOMETTI/ Organização Véronique Wiesinger (Vários autores) – São Paulo: Cosac Naify, 2012.

• HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte – Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

• IONESCO, Eugène. O Rinoceronte; tradução Luís de Lima; prefácio Zora Seljan – [ed. Especial]. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

• SARTRE, Jean-Paul. Alberto Giacometti. Organização e tradução de Célia Euvaldo – São Paulo: Martins Fontes, 2012.

• SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo. Tradução Rita Correia Guedes.

• WILKINSON, Judith. When Alberto Giacometti met Samuel Beckett. Disponível em: https://www.tate.org.uk/art/artists/alberto-giacometti-1159/when-alberto-giacometti-met-samuel-beckett

• Programa do espetáculo O Rinoceronte. Théâtre de la Ville – Paris. Maio, 2015.

Filme

• FINAL Portrait (O último retrato). Direção de Stanley Tucci. Reino Unido: Potboiler Productions, 2017 (1h30min).

Espetáculo Teatral

• O Rinoceronte. Dramaturgia: Eugène Ionesco.

Direção: Emmanuel Demarcy-Mota. Théâtre de la Ville - Paris.

Local: Cine Theatro Brasil Vallourec. Belo Horizonte, maio de 2015.

Published

2021-06-22

How to Cite

Gontijo, B. H. F. (2021). x Existentialism, arts and the pandemic: the work of Alberto Giacometti, Eugène Ionesco and Albert Camus: x. Linguagens Nas Artes, 2(1), 9–17. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/linguagensnasartes/article/view/5342