A formação da paisagem cultural de Ouro Preto, Minas Gerais – Algumas características do processo de ocupação como constituintes da sua ambiência barroca

Authors

  • Celina Borges Lemos
  • Paula de Souza Carmo Lobato

Keywords:

Paisagem Cultural, Patrimônio, Barroco, Arquitetura, Traçado Urbano

Abstract

Abstract: The study on the origins of the formation of the cultural landscape of Ouro Preto, formerly Vila Rica, analyzes some relevant vestiges recorded by respected scholars on the subject such as the architect and writer Sylvio de Vasconcellos. The occupation and consolidation had its origins linked to the discoveries of gold reserves and other minerals between the end of the 17th century and part of the subsequent century. The configurations, as in the case of the villages that resulted in the city's conformation, occurred in a long, sprawling way, with no definition of a polarizing center or endowed with centrality. The growth of these villages, driven by socioeconomic prosperity, culminated in the creation of the first landscape of the village. The definition of the layout, the peculiar topography, the constitution of religious and civil architecture, among other factors, will condition the formation of a unique cultural landscape.

Keywords: Settings, city, landscape, baroque, camp.

References

Referencias Bibliográficas:

BAETA, Rodrigo Espinha. Reflexões sobre a crítica de cunho estético à configuração a cidade colonial brasileira, 2012, p. 6. < http://unuhospedagem.com.br/revista/rbeur/index.php/shcu/article/view/953/928> Acesso: 08/04/2015.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BOSCHI, Caio B. Os leigos e o poder: irmandades leigas e política colonizadora em Minas Gerais. São Paulo: Ática, 1986.

BRENNA, Giovanna Rosso del. Medieval ou barroco? Proposta de leitura do espaço urbano colonial. Revista Barroco. Belo Horizonte, UFMG, n.12, 1982-1983, p. 141-145.

LEMOS, Celina Borges; ALBANO, Maria Celina. Entre os limites do passado e as demandas do futuro: uma análise da cidade histórica de Ouro Preto, Minas Gerais. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo. Belo Horizonte, PUC-MG, v. 2, n. 2, p.87-113, ago. 1994.

LÉVI-STRAUSS, Claude. As estruturas elementares do parentesco. Petrópolis: Vozes, 1981.

MARX, Murilo. Arraiais mineiros; relendo Sylvio de Vasconcellos. Revista Barroco, Belo Horizonte, UFMG, n.15, 1990-1992.

MELLO, Susy. Barroco mineiro. São Paulo: Brasiliense, 1985.

MONTE-MÓR, Roberto Luís de Melo. A fisionomia das cidades mineradoras. Belo Horizonte: CEDEPLAR / FACE / UFMG, 2001. (Textos para discussão, 163).

PAULA, João Antônio de. Raízes da modernidade em Minas Gerais. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

PIRES, P. dos Santos. A paisagem rural como recurso turístico. In: RODRIGUES, A. B. (Org.) Turismo Rural: práticas e perspectivas. São Paulo: Contexto, 2003.

SANTOS, Paulo. Formação de cidades no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.

SCHAMA, Simon. Paisagem e memória. Rio de Janeiro: Cia. das Letras, 1996.

VASCONCELLOS, Sylvio de. Mineiridade. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1968.

VASCONCELLOS, Sylvio de. Vila Rica. São Paulo: Perspectiva, 1977.

WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade; na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

ZUKIN, Sharon. Paisagens urbanas pós-modernas: mapeando cultura e poder. Revista do Patrimônio Histórico. Rio de Janeiro, IPHAN, n. 24, p.205-219.

Published

2022-01-21

How to Cite

Borges Lemos, C. ., & de Souza Carmo Lobato, P. (2022). A formação da paisagem cultural de Ouro Preto, Minas Gerais – Algumas características do processo de ocupação como constituintes da sua ambiência barroca. Linguagens Nas Artes, 2(2), 25–34. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/linguagensnasartes/article/view/5845