AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN STUDIES: DIALOGUE, EDUCATION AND SOCIAL ASSISTANCE, AN EXPERIENCE AT UNESP/FRANCA.

Authors

  • MARLEY BORGES Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho” Faculdade de Ciências Humanas e Sociais- Câmpus de Franca
  • Dagoberto José Fonseca

DOI:

https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8006

Keywords:

Administração Pública. Ergologia. Gestão de Pessoas. Representação Social. Servidor Público.

Abstract

This article aims to analyze and reflect the experience of the discipline “Ethnic-Racial Relations in the Capitalist Society - in Brazil”, offered on an optional and multidisciplinary basis to undergraduate and postgraduate students of the Social Service program at the Faculty of Human and Social Sciences -Unesp /Franca, held in the first half of 2023, in the morning and evening periods. The set of classes was not just focused on students, considering that the curricular repertoire discussed in the subject also reached education teachers in two state schools on the outskirts of the city of Franca SP. At the same time, it brings together other areas and professional activities, distributed among social workers and two CRAS units. This work is justified by bringing the importance of discussing and critical reflections on the theme of ethnic-racial relations in universities as trainers of social assistance professionals and the need for dialogue with education to reach the public assisted by public social assistance policies knowledge of your rights. considering that citizenship and the fight for rights are also learned in basic education. To achieve the proposed objectives, we followed a methodological path, with a qualitative approach in Human Sciences, moving through bibliographical references that allow us to think about racial themes beyond Eurocentric theories; government websites and researchers that discuss these topics. Equally relevant, the results obtained glimpsed exchanges of knowledge between institutions, including: partner schools and CRAS units, which participated in the discipline.

References

BORGES, Marley de Fátima, Morais. O Ensino de História, Cultura Africana e Afro-Brasileira na Perspectiva da Lei Nº 10.639/2003: análise de políticas públicas na EE. Prof. Hélio Palermo, cidade de Franca SP. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Planejamento e Analise de Políticas Públicas, Unesp/ Franca, 2016.

BRASIL. Lei nº 10.639, 09 de janeiro de 2003. Inclui a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira” no currículo oficial da rede de ensino. Diário Oficial da União. Brasília-DF, 10 jan. 2003, seção 1, p. 1. Disponívelem: ttp://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 20 de jan. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Especial de Políticas da promoção da Igualdade Social. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: Ministério da Educação, 2004. Disponível em:https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana. Acesso em: 20 de jan. 2022

Evaristo, Conceição (2017). Becos da Memória. 200p. Rio de Janeiro: Pallas.

FANON, Franz. Pele Negra, Mascaras Brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FONSECA, Dagoberto José. África e o Brasil Afro-brasileiro: História, Ciência e Arte. Publicação Trilhas Negras e Indígenas, São Paulo, 2008.

GONZALEZ, Lélia. A Categoria Político-cultural de Amefricanidade. In: Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro, n. 92/93, jan/jun. 1988b, p. 69-82.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEORAFIA E ESTATISTICA(IBGE). Desigualdades Sociais por cor ou raça no Brasil, 2019. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html. Acesso em: 10 de nov. 2021.

LESSA, Luciana Falcão. Contribuições para uma abordagem Multidisciplinar de Gênero e de Raça. Revista Transversos. Rio de Janeiro, n. 20, dez.2020.

MINAYO, Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidelidade. Revista Ciências & Saúde Coletiva, 17(3):621, 2012.

REBOUÇAS, André. A Democracia Rural do Abolicionista publicado: 20/03/2022 15h13, última modificação: 24/03/2022 12h32 Instituto Brasileiro de Museus, Museu da Abolição.

ROCHA, Luiz Carlos Paixão. Políticas Afirmativas e Educação: A Lei 10.639/03 No Contexto das Políticas Educacionais no Brasil Contemporâneo. Dissertação (mestrado em educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006.

SOUZA. N. Santos. Tornar-se Negro. Rio de Janeiro: Zahar, 2021

SANTOS, P. B & SANTOS, L. G & SANTOS, W. Carta prova que princesa Isabel tinha um projeto progressista para o Brasil. Projeto Detecta, 2021. Disponível em:https://cliohistoriaeliteratura.com/2021/05/19/carta-prova-que-a-princesa-isabel-tinha-um-projeto-progressista-para-o-brasil/. Acesso em 10 de set. 2023.

Published

2023-11-30

How to Cite

BORGES, M., & Fonseca, D. J. (2023). AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN STUDIES: DIALOGUE, EDUCATION AND SOCIAL ASSISTANCE, AN EXPERIENCE AT UNESP/FRANCA. Perspectives on Public Policies, 16(32), 114–131. https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8006