BEYOND INCLUSION

CHALLENGES AND POSSIBILITIES TO PROMOTE “RACIAL” EQUALITY IN BRAZILIAN EDUCATION

Authors

  • christian muleka mwewa universidade federal de mato grosso do sul
  • Jheniffer Leticia Aparecida Moraes Cavassani Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/CPTL
  • Cintia Medeiros Robles Aguiar

DOI:

https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8007

Keywords:

Igualdade racial; Educação inclusiva; Desafios educacionais.

Abstract

This article addresses the challenges and possibilities for promoting racial equality in education, with a focus on black students. Recognizing the importance of the school in building a more equitable society, the text explores the advances achieved through laws and public policies. Despite the progress, challenges still persist, such as the punctual approach to the ethnic and "racial" theme in the institutions and the lack of representation for black children in Early Childhood Education. We aim to stimulate critical reflections on educational inequalities and structural racism, based on the critical theory of Theodor Adorno and Frantz Fanon. We also seek to promote an inclusive and equitable education, valuing the cultural diversity of Brazil and overcoming stigmas and deep-seated prejudices. The results indicate that to build an anti-racist and inclusive education, it is necessary to train education professionals, promote an inclusive curriculum and value cultural diversity from childhood. We conclude that the participation of social movements is fundamental in this process and overcoming the challenges requires the engagement of the whole society, aiming at a more just and egalitarian society, in which education is a tool of emancipation and transformation.

Author Biographies

Jheniffer Leticia Aparecida Moraes Cavassani, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/CPTL

Graduanda em Pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Cintia Medeiros Robles Aguiar

Mestre em Educação (UFMS/2020), Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (NOVOESTE/2021) e em História e Cultura Afro-brasileira (FBMG/2019), Licenciada em Pedagogia (UFMS/2018) e Técnica em Recursos Humanos (eixo: gestão e negócios) (CEEP Widal Roma/2014). É professora da Educação Básica (2020-Atual), Professora formadora do Projeto Qualifica Mulher (IFPB) (2022-Atual), discente do curso de Doutorado em Educação (PPGEdu/FAED/UFMS) (2021-Atual) e da Especialização em Docência para Educação Profissional e Tecnológica (IFES) (2022-Atual) e membro do Grupo de Pesquisas Formação e Cultura na Sociedade Contemporânea - (EduForp/CNPq) (2022-Atual). Foi professora do Normal Médio (SED/MS-2020), Estagiária na Educação Infantil (SEMED-CG/2014-2016), bolsista Iniciação Científica PIBIC-AF/CNPq/UFMS (2015/2016)/(2016/2017) e Bolsista DS CAPES nível Mestrado (2018-2020). ORCID: 0000-0002-9177-9122.

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Published

2023-11-30

How to Cite

muleka mwewa, christian, Leticia Aparecida Moraes Cavassani, J., & Medeiros Robles Aguiar, C. (2023). BEYOND INCLUSION: CHALLENGES AND POSSIBILITIES TO PROMOTE “RACIAL” EQUALITY IN BRAZILIAN EDUCATION. Perspectives on Public Policies, 16(32), 132–141. https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8007