WRITINGS OF TWO WOMEN, MOTHERS, LESBIANS IN INTERRACIAL RELATIONSHIPS AND STUDENTS ON THE DEGREE COURSE IN PEDAGOGY AT UEMG

Authors

  • Otavio Henrique Ferreira da Silva UFMG
  • Ana Carolina Marques Reis
  • Rayane Kênia Marques Reis

DOI:

https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8180

Keywords:

Writing, Interracial Relationship, Maternity, University Students

Abstract

The objective of this text is to write and announce the trajectory of two women, LGBTQIAPN+ mothers in an interracial relationship, presenting the social demands to which they are subject in their university education and professional life. We will use the WritingVence methodology in order to try to visualize our trajectories in interface with education, taking as references Conceição Evaristo and Carolina Maria de Jesus, black authors fundamental to the worldview of thought that converges here. In general, this article becomes an important space for us to tell our trajectory as social actors in our own lives, going through the challenges we faced and situations that no one believed we would be able to reach. Even in the face of a racist and homophobic society, we are circumventing the statistics and following an honorable path. Many things happened to get us here, but we think and are doing our best to honorably reach our main objective as mothers, women, educators. We hope that our stories written here become a source of inspiration for many other people.

Author Biography

Otavio Henrique Ferreira da Silva, UFMG

Doutor e mestre em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, licenciado em pedagogia pela Universidade de Uberaba e em matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, bacharel em administração pela Faculdade Pitágoras de Betim. É professor da Universidade do Estado de Minas Gerais, no Departamento de Educação, Campus Helena Antipoff - Ibirité/MG e professor e coordenador do Mestrado em Segurança Pública e Cidadania - Faculdade de Políticas Públicas - FaPPGeN/UEMG. Líder dos grupos de estudos e pesquisas "Infâncias, Matemáticas e Relações Étnico-Raciais" - IMERER/CNPq e "Grupo de Estudos Periféricos" - GEP. Pesquisa, ministra aulas e cursos sobre os temas: "educação infantil", "Infância", "periferia", "educação para as relações étnico-raciais", "decolonialidade", "contracolonialidade", "emancipação", "gestão democrática", "cidadania", "democracia", "formação de professores", "o legado de Paulo Freire" e "etnomatemática". Filiado à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED e à Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as - ABPN. Bolsista de Produtividade em Pesquisa - PQ/UEMG. E-mails: hotaferreira@gmail.com ou otavio.silva@uemg.brs e artigos sobre a área da educação no Brasil. 

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Published

2023-11-30

How to Cite

Ferreira da Silva, O. H., Marques Reis, A. C., & Marques Reis, R. K. (2023). WRITINGS OF TWO WOMEN, MOTHERS, LESBIANS IN INTERRACIAL RELATIONSHIPS AND STUDENTS ON THE DEGREE COURSE IN PEDAGOGY AT UEMG. Perspectives on Public Policies, 16(32), 53–87. https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8180