WRITINGS OF TWO WOMEN, MOTHERS, LESBIANS IN INTERRACIAL RELATIONSHIPS AND STUDENTS ON THE DEGREE COURSE IN PEDAGOGY AT UEMG
DOI:
https://doi.org/10.36704/ppp.v17i32.8180Keywords:
Writing, Interracial Relationship, Maternity, University StudentsAbstract
The objective of this text is to write and announce the trajectory of two women, LGBTQIAPN+ mothers in an interracial relationship, presenting the social demands to which they are subject in their university education and professional life. We will use the WritingVence methodology in order to try to visualize our trajectories in interface with education, taking as references Conceição Evaristo and Carolina Maria de Jesus, black authors fundamental to the worldview of thought that converges here. In general, this article becomes an important space for us to tell our trajectory as social actors in our own lives, going through the challenges we faced and situations that no one believed we would be able to reach. Even in the face of a racist and homophobic society, we are circumventing the statistics and following an honorable path. Many things happened to get us here, but we think and are doing our best to honorably reach our main objective as mothers, women, educators. We hope that our stories written here become a source of inspiration for many other people.
References
BEIJA-FLOR DE NILÓPOLIS. Samba-enredo Monstro é aquele que não sabe amar (Os filhos abandonados da Pátria que os pariu). [S. l.], 2018. Disponível em: https://www.letras.mus.br/beija-flor-rj/samba-enredo-2018-monstro-e-aquele-que-nao-sabe-amar-os-filhos-abandonados-da-patria-que-os-pariu/. Acesso em: 3 jul. 2023.
CARNEIRO, Rosamaria. Cartas para mim ou sobre mim? Notas autoetnográficas de um puerpério não silenciado. Revista Latinoamericana. N. 37, 2021.
CRENSHAW, Kimberle. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. Revista Estudos Feministas, Universidade Católica de Salvador, n. 1, 2002.
EVARISTO, Conceição. Gênero e Etnia: uma escre (vivência) de dupla face. 2003. Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Editora Universitária, p. 201-212, 2020.
EVARISTO, Conceição. Olhos D'Água. 1. ed. Rio de Janeiro: Pallas Fundação Biblioteca Nacional, 2016.
HOOKS, Bell. In: De mãos dadas com a minha irmã: solidariedade feminina. Ensinando a transgredir: A educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017. p. 127. ISBN 978-85-469-0104-1
JESUS, Carolina Maria De. Quarto de Despejo: Diário de uma favelada. Edição Popular. São Paulo, 1960.
MACHADO, Regiane. O Sagrado feminino: poder que vem de dentro – despertar, cura e empoderamento de mulheres. Cadernos de Agroecologia – Anais do 3° Colóquio Internacional Feminismo e Agroecologia. V. 15, n. 3, 2020.
MARQUES, Valéria; SATRIANO, Cecilia. Narrativa autobiográfica do próprio pesquisador como fonte e ferramenta de pesquisa. Linhas Críticas, Brasília DF, v. 23, n. 51, p. 369-389, 2017.
MEC. MEC recebe Aliança Nacional LGBTI e reafirma compromisso com o respeito à diversidade. [S. l.], 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/lgbt. Acesso em: 27 jun. 2023.
SANTOS, Elândia Dos. Corpo e Cabelo Negro: (Re) significações e interações com e de crianças em uma escola de educação infantil de Belo Horizonte. 1. ed. Contagem, Minas Gerais: Editora Escola Cidadã, 2021. ISBN 978-65-88478-18-9.
SANTOS, Westerley A. Uma reflexão necessária sobre a profissão docente no Brasil, a partir dos cinco tipos de desvalorização do professor. Sapere Aude. V. 6, n. 11, p. 349-358, 2015.
SILVA, Otavio Henrique Ferreira da. Paulo Freire e a docência na educação infantil. Belo Horizonte: Caravana Editorial, 2022.
SOARES, Lissandra Vieira; MACHADO, Paula Sandrine. “Escrevivências” como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Psicologia Política. v. 17, n. 39, p. 203-219, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Visto que o periódico oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento, ao submeter o artigo para esta revista os autores concordam com os seguintes termos:
a) Os autores declaram ser o texto inédito e livre de plágio, respeitando-se os direitos de outros pesquisadores.
b) O envio de artigos é voluntário e a aceitação dos textos implica automaticamente a cessão dos direitos autorais relativos ao trabalho.
c) Os autores também declaram que o artigo não está sendo avaliado para publicação por outra revista; caso contrário, devem justificar-se em "Comentários ao editor". Excepcionalmente poderão ser recebidos textos já publicados quando: for tradução de artigo relevante para o português; se houver alguma chamada pública para vinculada ao periódico fast-track.
d) Afirmações, opiniões e conceitos expressados nos artigos são de inteira responsabilidade dos autores.
DECLARACIÓN DE DERECHOS DE AUTOR
Dado que la revista ofrece acceso gratuito e inmediato a su contenido, siguiendo el principio de que hacer que el conocimiento científico esté disponible gratuitamente para el público proporciona una mayor democratización mundial del conocimiento, al enviar el artículo a esta revista, los autores aceptan los siguientes términos:
a) Los autores declaran que el texto es nuevo y libre de plagio, respetando los derechos de
otros investigadores.
b) La presentación de artículos es voluntaria y la aceptación de los textos implica automáticamente la asignación de derechos de autor relacionados con el trabajo.
c) Los autores también declaran que el artículo no está siendo evaluado para su publicación por otra revista; de lo contrario, deben justificarse en "Comentarios al editor".
Excepcionalmente, los textos ya publicados pueden recibirse cuando: es una traducción de un artículo relevante al portugués; si hay alguna llamada pública para vincularse a la publicación de vía rápida.
d) Las afirmaciones, opiniones y conceptos expresados en los artículos son responsabilidad exclusiva de los autores.
COPYRIGHT STATEMENT
Since the Journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge, by submitting the article the authors agree with the following terms:
a) The authors declare that the text is new and free of plagiarism, respecting the rights of other researchers.
b) The submission of articles is voluntary and the acceptance of the texts automatically implies the assignment of copyright related to the work.
c) The authors also declare that the article is not being evaluated for publication by another Journal; otherwise, they must be justified in "Comments to the editor". Exceptionally, texts already published may be received when: it is a translation of a relevant article into Portuguese; if there is any public call for linked to the fast-track periodical.
d) Affirmations, opinions and concepts expressed in the articles are the sole responsibility of the authors.