MUSICALIZAÇÃO NA ESCOLA:

Perspectivas de aprendizagem e desenvolvimento integral na Educação Infantil.

Authors

Keywords:

Educação Infantil. Música. Ensino e aprendizado. Interdisciplinaridade

Abstract

This article reflects on the insertion of music in the daily life of early childhood education and the teacher's role in this regard. To do so, we initially addressed some issues related to pedagogical actions using music that contributes to sensory, motor, affective, cognitive and social development. It is justified by the need to channel in the child the taste for music, making them an autonomous, reflective, affective and creative being, through the learning of interdisciplinary practices. From this perspective, currently, music, although extremely accessible through the diffusion of the internet, ends up having limited space to a few events at school, limiting the possibilities of its use in teaching. It seeks to explain the importance of musicalization in early childhood education, through bibliographical references that discuss the positive aspects of music in the teaching versus learning process. Through this project, it is understood that, in order to promote the integral development of the child, it is extremely important to create opportunities for creative experiments, which, in a playful way, lead children to a critical, reflective and autonomous posture.

References

BARRETO, Sidirley de Jesus; CHIARELLI, Lígia Karina Meneghetti. A importância da musicalização na educação infantil e no ensino fundamental: a música como meio de desenvolver a inteligência e a integração do ser. Disponível em: http://www.iacat.com/revista/recrearte/recrearte03/musicoterapia.htm. Acesso em: 19/10/20.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a educação infantil. Brasília: Mec., 1998.

BRESCIA, Vera Lucia Pessagno. Educação musical: bases psicológicas e ação preventiva. São Paulo, Átomo, 2003.

BRITO, Teca Alencar de. Música na Educação Infantil: proposta para a formação integral infantil da criança. São Paulo: Editora Peirópolis, 2003.

BUENO, Roberto. Pedagogia da Música-Volume 1. Jundiaí, Keyboard, 2011.

BUENO, Roberto. Pedagogia da Música-Volume 2. Jundiaí, Keyboard, 2012.

CAVA, Laura Celia Sant’ana Cabral. Artes: fundamentos teórico-metodológicos. In: LONDRINA (PR). Secretaria de Educação. Proposta pedagógica do Município de Londrina. Londrina. Pr.gov.br/dados/imagens/stories/storage/sec_educacao/edu_fundamental/artes.pdf>>. Acesso em: 15/09/20.

GAINZA, V. H. Estudos de Psicopedagogia Musical. 3ª ed. São Paulo: Summus, 1988.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artmed. 2002.

HAERTINGER. Max Günther, 1964-Movimento/ Max Gunther Haertiger. 1. ed., revisada. Curitiba, PR: IESDE Brasil, 2012.120p.

JEANDOT, Nicole. Explorando o Universo da Música. 2. ed. São Paulo: Editora Scipione, 2002.

LOUREIRO, Alicia Maria Almeida. O ensino de música na escola fundamental/ Alicia Maria Almeida Loureiro.- Campinas, São Paulo: Papirous, 2003.- (Coleção Papirus Educação).

OLIVEIRA, M. de S. L.; BERNARDES, M. J.; RODRIGUEZ, M. A. M. A música na creche. In: ROSSETI-FERREIRA, M. C. et all (Orgs.). Os fazeres na educação infantil. São Paulo: Cortez, 1998. p. 103-104.

PONSO, Caroline Cão. Música em diálogo: ações interdisciplinares na Educação Infantil. Porto Alegre: Sulina, 2008.

REZENDE, Elcio Naves. A importância dos jogos, brinquedo e brincadeiras para a Psicomotricidade. In: Encontro Anual da ABEM, 15, 2006, João Pessoa. Anais... João Pessoa: UFPB; 2006, 90-95.

ROCHA, Marise Maria Santana e CARMO, Rosangela Branco do. O mundo social e a diversidade cultural geográfica e histórica. Fascículo I. Cuiabá MT Ed-UFMT 2008.

SAVIANI, Dermeval. Revista de Ciências da Educação. Centro Universitário Salesiano de São Paulo ANO 05 – Nº 09 – 2o semestre/2003 – 360 p. 20,5 cm – Semestral Lorena – Centro Unisal. ISSN 1518-7039 – CDU – 37.

SOUZA, Jussara. Música cotidiano e educação. Porto Alegre: PPGMUS-UGRGS, 2000.

WEIGUEL, Anna Maria Gonçalves. Brincando de música: experiências com sons, ritmos, música e movimentos na pré-escola. Porto alegre: Kuarup, 1988.

Published

2021-08-10

How to Cite

Ferreira, L. P., dos A. Silva, R., & de Paula Rossoni, E. M. . (2021). MUSICALIZAÇÃO NA ESCOLA:: Perspectivas de aprendizagem e desenvolvimento integral na Educação Infantil. SCIAS - Arte Educação, 9(1), 76–92. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5863