Three Faces of ChatGPT

imaginaries of a language model

Authors

  • Juliana Michelli da Silva Oliveira Université du Québec à Montréal
  • Rodrigo de Almeida Siqueira Universidade de São Paulo
  • Rogério de Almeida Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v5i2.7906

Keywords:

ChatGPT, Artificial Intelligence, Anthropology of the Imaginary

Abstract

Intending to contribute to the field of study of the imaginary of technical objects, this article sought to map and problematize the images condensed in ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer), a language model from OpenAI, a research and development company. For this, we adopted the theoretical perspective of the anthropology of the imaginary, and we studied the images conveyed by ChatGPT following multiple-method strategies, such as examining the context in which the artifact was produced, analyzing the system's launch text, as well as the principles that govern its operation. We also conducted experimental dialogues with ChatGPT (called DiEx) and surveyed the specialized literature. This exploratory research identified and characterized three faces that emerged from ChatGPT: scientific, hallucinatory, and user-modulable. Finally, we reflected on the implications of these images constellated by ChatGPT and the importance of diversifying imagery in the era of Augmented Creativity.

Author Biographies

Juliana Michelli da Silva Oliveira, Université du Québec à Montréal

Pesquisadora associada ao Centre de recherche sur le texte et l’imaginaire (Figura), Departamento de Estudos Literários da Université du Québec à Montréal (Canadá). Doutora em Educação pela USP, com estágio de pesquisa PDSE no Centre de recherche Imaginaire et Socio-Anthropologie da Université Grenoble Alpes (França). Atualmente é professora no Celacc da ECA-USP.

Rodrigo de Almeida Siqueira, Universidade de São Paulo

Cursou Engenharia Elétrica na Universidade de São Paulo (Poli-USP). Trabalha com tecnologias de inteligência artificial desde 1995. É sócio fundador da Inbot, onde realiza pesquisa e desenvolvimento de aplicações com inteligência artificial, incluindo sistemas de reconhecimento de linguagem natural, busca semântica, criação de chatbots, linguística computacional, visualização de dados e análise estatística de informações.

Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo

Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Coordena o Lab_Arte (Laboratório Experimental de Arte-Educação & Cultura) e o GEIFEC (Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura). Atualmente é Chefe do Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação (EDA). É Editor Colaborador da Revista Machado de Assis em Linha e atuou como Editor da Revista Educação e Pesquisa (FEUSP) (2017-2021). Presidiu a Comissão de Cultura e Extensão da FEUSP (2016-2020) e foi Representante da Congregação no Conselho Universitário da USP (2018-2020). Bacharel em Letras (1997), Doutor em Educação (2005) e Livre-Docente em Cultura e Educação, todos os títulos pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutoramento na Universidade do Minho (2016). Trabalha com temas ligados a Cinema, Literatura, Filosofia da Educação e Imaginário.

References

BROWN, T. et al. Language Models Are Few-Shot Learners. Proceedings of the NIPS’20: 34th International Conference on Neural Information Processing Systems. New York: Curran Associates Inc., 2020.

CADIC, J.-M. Imaginaires et intelligence artificielle à travers une approche transverse. Sociétés, n. 131, p. 77-86, 2016. DOI: https://doi.org/10.3917/soc.131.0077

CHOUTEAU, M.; NGUYEN, C. Uma cartografia dos imaginários para a emersão dos elementos da cultura técnica. In. OLIVEIRA, J. M. S.; ALMEIDA, Rogério de; SIERRA G., David. Imaginários tecnocientíficos. v.1. São Paulo: FEUSP, 2020. p. 282-303. Doi: https://doi.org/10.11606/9786587047102

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

DURAND, G. Sobre a exploração do imaginário, seu vocabulário, método e aplicações transdisciplinares: mito, mitanálise e mitocrítica. Revista Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, n. 11 (1/2), p. 243‑273, 1985.

FLICHY, P. La place de l’imaginaire dans l’action technique. Le cas de l’internet. Réseaux, Paris, n. 109/5, p. 52-73, 2001. DOI: https://doi.org/10.3917/res.109.0052

GRIEBEL, M.; FLATH, C.; FRIESIKE, S. Augmented Creativity: Leveraging artificial intelligence for idea generation in the creative sphere. ECIS Proceedings, 2020.

JU, Z. et al. Survey of Hallucination in Natural Language Generation. ACM Computing Surveys, v. 55, n. 6, p. 1-30, 2022. Acesso em: 11 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1145/3571730

LIN, S.; HILTON, J.; EVANS, O. TruthfulQA: Measuring How Models Mimic Human Falsehoods. Proceedings of the 60th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, Dublin, Ireland, v. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/2022.acl-long.229

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Tradução de Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MUSSO, P.; COIFFIER, S.; LUCAS, J.‑F. Innover avec et par les imaginaires. Paris: Éditions Manucius, 2014.

OLIVEIRA, J. M. S. A vida das máquinas: o imaginário dos autômatos em O método de Edgar Morin. 2019. 304 f. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação, USP, São Paulo, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-18092019-101739. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-18092019-101739

OPENAI. Introducing ChatGPT. Disponível em: https://openai.com/blog/chatgpt. Acesso em: fev. 2023.

OPENAI. Snapshot of guidelines used in the fine-tuning process for ChatGPT. Jul. 2022. Disponível em: https://cdn.openai.com/snapshot-of-chatgpt-model-behavior-guidelines.pdf. Acesso em: fev. 2023.

PELISSIER, D. La coconstruction ambiguë de l’intelligence artificielle (IA), analyse de la conception de l’intervention d’ouverture de chatbots de recrutement. Communication & management, v. 17, p. 67-82, 2020. DOI: https://doi.org/10.3917/comma.172.0067

WEIZENBAUM, J. ELIZA: a computer program for the study of natural language communication between man and machine. In: Communications of the ACM, v. 9, p. 36-45, jan.1966. DOI: https://doi.org/10.1145/365153.365168

WUNENBURGER, J.-J. Imaginários das técnicas: liberdade e restrições simbólicas a partir de Gilbert Durand. In: OLIVEIRA, J. M. S.; ALMEIDA, R.; SIERRA, D. G. Imaginários tecnocientíficos. São Paulo: FEUSP, 2020. v. 1, p. 168-183. Doi: https://doi.org/10.11606/9786587047102. DOI: https://doi.org/10.11606/9786587047102

Published

2023-12-29

How to Cite

Oliveira, J. M. da S., Siqueira, R. de A., & de Almeida, R. (2023). Three Faces of ChatGPT: imaginaries of a language model. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 5(2), 104–123. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v5i2.7906