Impulsionando a inovação metodológica na pesquisa educacional por meio da Inteligência Artificial

Authors

Keywords:

Inteligência Artificial; Educação; ChatGPT; Metodologia.

Abstract

This article explores the intersection of artificial intelligence (AI) and education in the transformative digital era of the 21st century. Education, being deeply influenced by the technological revolution, demands ongoing academic reflection. AI, exemplified by tools such as ChatGPT, has the potential to reshape educational research. This study employs a qualitative bibliographic review methodology, analyzing 15 papers selected from 72 sourced from databases like CAPES, Scielo, and ChatGPT. The findings indicate that AI is a versatile tool in education, but they also highlight the need for educator training and ethical considerations. ChatGPT, integrated with the MixerBox Scholar plugin, innovates in educational research by facilitating literature review. However, recognizing the limitations of AI and ensuring its informed implementation in education is crucial. In conclusion, while AI promises to revolutionize education, a balanced and critical approach is essential.

Keywords

Artificial Intelligence; Education; ChatGPT; Methodology

References

BITENCOURT, Wanderci Alves; SILVA, Diego Mello; XAVIER, Gláucia do Carmo. Pode a inteligência artificial apoiar ações contra evasão escolar universitária? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, p. 669-694, 2021.

CAMPOS, Luis Fernando Altenfelder de Arruda; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon Nabuco. Semiformação e inteligência artificial no ensino. Pro-Posições, v. 31, p. e20180105, 2020.

DE CARVALHO BORBA, Marcelo; JUNIOR, Valci Rodrigues Balbino. O ChatGPT e educação matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, n. 3, p. 142-156, 2023.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Desenho da pesquisa qualitativa, p. 164-164, 2009.

FREITAS, Leandro; NASCIMENTO, Joelma Aparecida do; SANTOS, Michelle Mendes. Inteligência artificial no ensino técnico: estudo comparativo entre duas metodologias no ensino remoto. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 21, p. e11456, 2021. DOI: 10.15628/rbept.2021.11456. Disponível em: <https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/11456>. Acesso em: 18 out. 2023.

GIRAFFA, Lucia.; KHOLS-SANTOS, Pricila. Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 1, p. 116–134, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n1p116. Disponível em: <https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48127>. Acesso em: 27 set. 2023.

GONSALES, Priscila; KAUFMAN, Dora. IA na educação: da programação à alfabetização em dados. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023032, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666522. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666522>. Acesso em: 06 out. 2023.

JÚNIOR, João Fernando Costa et al. APRENDIZAGEM ADAPTATIVA COM INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL: UMA PROPOSTA PARA A EDUCAÇÃO. Revista Educação, Humanidades e Ciências Sociais, 2023.

OLIVEIRA JUNIOR, Osvaldo Novais de. A inteligência artificial e seu impacto no ensino-aprendizagem da escrita. 2023, Anais.. São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, Laboratório de Letramento Acadêmico - LLAC, 2023. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=YspP4Vn0upI>. Acesso em: 02 out. 2023.

PARREIRA, Artur; LEHMANN, Lúcia; OLIVEIRA, Mariana. O desafio das tecnologias de inteligência artificial na Educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 29, p. 975-999, 2021.

PINHO, Cíntia Maria de Araújo; MOURA, Amanda Ferreira de; GASPAR, Marcos Antonio; NAPOLITANO, Domingos Márcio Rodrigues. Identificação de deficiências em textos educacionais com a aplicação de processamento de linguagem natural e aprendizado de máquina. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 2, p. 350–372, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i2.8660061. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660061>. Acesso em: 10 out. 2023.

ROCHA, Tacia. Inteligência Artificial, educação e trabalho: entrevista com Eric Aislan Antonelo. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 12, n. 2, p. 214–220, 2019. DOI: 10.17851/1983-3652.12.2.214-220. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16851>. Acesso em: 28 ago. 2023.

RUSSELL, Stuart J.; NORVIG, Peter. Inteligência artificial, tradução Regina Célia Simille. – Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

SANTOS, Sanval Ebert de Freitas.; JORGE, Eduardo Manuel de Freitas; WINKLER, Ingrid. Inteligência artificial e virtualização em ambientes virtuais de ensino e aprendizagem: desafios e perspectivas tecnológicas. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 2–19, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i1.8656150. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656150>. Acesso em: 08 set. 2023.

VICARI, R. M. Influências das Tecnologias da Inteligência Artificial no ensino. Estudos Avançados, [S. l.], v. 35, n. 101, p. 73-84, 2021. DOI: 10.1590/s0103-4014.2021.35101.006. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185034>. Acesso em: 01 out. 2023.

VICARI, Rosa Maria. Influências das Tecnologias da Inteligência Artificial no ensino. Estudos Avançados, [S. l.], v. 35, n. 101, p. 73-84, 2021. DOI: 10.1590/s0103-4014.2021.35101.006. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185034>. Acesso em: 08 out. 2023.

VIEIRA BARROS, Daniela Melaré; GUERREIRO, Aníbal Martins. Novos desafios da educação a distância: programação e uso de Chatbots. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 410 - 431, 2019. DOI: 10.5335/rep.v26i2.8743. Disponível em: <https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8743>. Acesso em: 20 set. 2023.

Published

2024-07-23

How to Cite

Moreira Campos Gomes, R., & Cordeiro Soares Branco, J. (2024). Impulsionando a inovação metodológica na pesquisa educacional por meio da Inteligência Artificial. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 6(1), 74–86. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sciasedcomtec/article/view/8314