Adventure Body Practices in a public schools based on an interdisciplinary proposal.
Keywords:
school physical education, adventure body practices, interdisciplinarityAbstract
The curricular reform taking place in Brazil involves the introduction of new knowledge into the Physical Education curricular component. This article presents the results of a research that analyzed the applicability of the thematic unit Adventure Body Practices in the Final Years of Elementary School. To this end, an interdisciplinary didactic sequence involving the Physical Education and Mathematics curricular components focused on guidance and navigation on trails was designed and implemented. The data collected were videos and photos of the activities carried out by the students and a field diary. Following a qualitative approach, evidence of the development of knowledge, skills and attitudes on the part of students during classes was identified. The results show that the practice of guidance and navigation on trails enabled students to acquire multiple knowledge, skills and attitudes, going beyond those mentioned in the BNCC. Furthermore, aspects were identified that challenge the practical applicability of this theme in the context of public schools.
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução a teoria e aos métodos. Porto: Porte Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 331, de 5 de abril de 2018. Institui o Programa de Apoio à Implementação da Base Nacional Comum Curricular - ProBNCC e estabelece diretrizes, parâmetros e critérios para sua implementação. Brasília, 2018. Disponível em: https://undime.org.br/uploads/documentos/phpbJEN9S_5acba4bfbdff8.pdf Acesso em: 11 jan.2021.
CAUPER, D. A. C. O ensino do esporte orientação na escola: possibilidades e limites de uma proposta à luz da metodologia crítico-superadora. 2018. 388 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/8800. Acesso em: 20 dez. 2022.
FRANÇA, D. L. Práticas corporais de aventura nas aulas de Educação Física: as possibilidades pedagógicas no 5º ano do Ensino Fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba – PR. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/45271. Acesso em: 03 maio2022.
GAIA, P. P. Trilhas ecológicas como recurso didático para a educação ambiental integrando educação física e biologia. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) - Instituto Federal do Amazonas, Manaus - AM Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/74. Acesso em: 20 dez. 2022.
LYTLE, S. L.; COCHRAM-SMITH, M. Learning from teacher research: A working typology. Teachers College Record, v. 92, n.1, p. 83-103, 1990.
LUZ, D. C.; OLIVEIRA, A. A. B. Orientação um tesouro pedagógico das práticas corporais de aventura. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 19, n. 3, set./dez. 2021.
NUNES, E. S. P.; CAMARGO, M.; VENDRUSCULO, R. A orientação como proposta pedagógica nas aulas de Educação Física: um relato de experiência. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1-15, 2022.
PEREIRA, D. W. Pedagogia da aventura na escola: Proposições para a base nacional comum curricular. Várzea Paulista – SP. Fontoura, 2019.
PEREIRA, D. W. Fundamentos dos esportes de aventura e da natureza. Curitiba – PR. Fael, 2020.
PEREIRA, D. W.; ARMBRUST, I. A aventura na perspectiva de professores de Educação Física escolar. Revista educação pública, v. 21, n. 23, 22 jun. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/a-aventura-na-perspectiva-de-professores-de-educacao-fisica-escolar. Acesso em: 20 dez. 2022.
PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática. In: GTI (org). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, p. 5-28, 2002.
SÃO PAULO (Estado). Currículo Paulista. São Paulo: Escola de Formação dos Profissionais da Educação (EFAPE), 2019. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wpcontent/uploads/sites/7/2019/09/curriculo-paulista-26-07.pdf Acesso em: 02 jan.2021.
SHAW, G. S. L. Dificuldades da interdisciplinaridade no ensino em escola pública e privada: com a palavra os educadores. Revista Cenas Educacionais, Caetité – Bahia, v. 1, n. 1, p. 19-40, jan./ jun. 2018.
SILVA, C. C. Práticas corporais de aventura nos anos iniciais: a organização e a sistematização curricular nas aulas de Educação Física. 2020. 179f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/29609 Acesso em: 20 dez. 2022.
ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Penso, 2014 E-Pub. Editado como livro impresso em 2010.