Avaliação da aprendizagem na Educação Básica no contexto do ensino remoto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v3i2.6241

Abstract

This article aims to discuss the process of learning evaluation in Basic Education, in the context of remote teaching. The study, carried out in the context of the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIMAT) at the Universidade Franciscana (UFN), has a qualitative, exploratory and bibliographic character due to the intention of discussing a phenomenon present in the current social context. The data collection occurred through an online questionnaire, answered by teachers of Basic Education in the central region of Rio Grande do Sul. in the first school semester of 2020. The elements mentioned by the teachers bring the understanding of evaluation seen as a process that encompasses different aspects inherent to everyday school life. These aspects value socioemotional and personal skills and competences due to the emotional fragility in which everyone finds themselves. Thus, the results suggest exploring different ways to assess these skills in order to contemplate the diversity and context that the student is in.

Author Biographies

Alana Rodrigues Rigão, Universidade Franciscana

Graduada em Pedagogia- Licenciatura na Universidade Franciscana. Participou do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência e do Programa de Bolsas de Iniciação Científica na mesma Universidade. Atualmente é mestranda do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Franciscana. Tem experiência na área de Educação e Ensino, com ênfase nos seguintes temas: educação básica, pós-graduação,ensino de ciências e matemática, relato de experiência e estado da arte.

Ana Marli Bulegon, Universidade Franciscana

Possui doutorado em Informática na Educação, Mestrado Profissional em Ensino de Física, Especialização em Ensino de Matemática (UFN - 1988) e graduação em Matemática. Atualmente trabalha como: Professora Adjunto III da Universidade Franciscana (UFN). É membro permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática (PPGECIMAT - Doutorado e Mestrado).  Professora colaboradora no PGIE/UFRGS (Programa de Pór-Graduação em Informática na Educação). Professora Orientadora de pesquisa na modalidade EaD nos cursos de Especialização em Mídias na Educação (UFRGS) e TIC na Educação (UFSM).

Published

2022-05-27

How to Cite

Rodrigues Rigão, A., & Bulegon, A. M. (2022). Avaliação da aprendizagem na Educação Básica no contexto do ensino remoto. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 3(2), 160–178. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v3i2.6241