Teaching trajectories and professional development:

the search for landmarks that provoke changes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.7900

Keywords:

Marcos, Mudanças, Prática docente, Profissionalidade, Trajetória

Abstract

The article is the result of a survey about the development of the teachers’ professionality active in the second segment of elementary school. The aim was to identify the landmarks that provoke changes in the trajectories, pedagogical practices and professional conceptions of teachers in a prominent position and recognized by their peers. Interviews were conducted with teachers from public and private schools in the city of Rio de Janeiro who were in the professional diversification phase, proposed by Huberman. The investigation showed influences of institutional contexts, pedagogical practices, specific knowledge and interpersonal relationships. It was concluded that the development of professionality is not sequential, changing according to facts, choices and individual actions, highlighting the importance of diversity of experiences. In this way, providing a reflection on the importance of the continuum process of training in institutional spaces of work and teaching appreciation.

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Author Biographies

Silvana Soares de Araújo MESQUITA, PUC-RJ

Doutora em Educação (PUC-RJ). Possui graduação em Ciências-licenciatura pela UNIGRANRIO (1991) e Mestrado em Educação, PUC-RJ (2009). Especialização lato sensu em Gestão Escolar (UFJF) e em Ensino de Ciências (UERJ). Professora do Departamento de Educação da PUC-RJ.Atualmente leciona as disciplinas de Metodologia do Ensino de Ciências e Currículo, teorias e práticas para o curso de Pedagogia. Durante sua trajetória profissional, atuou como docente da educação básica, das séries iniciais ao ensino médio, e como gestora escolar. Integrou os projetos de Formação continuada de professores de Ensino Médio (Pacto Nacional/MEC), de análise de livro didático de ciências (PNLD), de produção de material de apoio didático-pedagógico pelo CEDERJ e de elaboração do Currículo Mínimo do curso normal da rede estadual do RJ. Desenvolve estudos sobre Juventude e Escola; Ensino Médio; Didática, Ensino de ciências, Trabalho e Profissionalização Docente; Políticas Curriculares e de Formação de Professores.

Simone Henriques GonçalveS LIMA, PUC-Rio

Doutorando em Educação pela PUC-Rio, Mestre em educação, PUC-Rio, especialização em Dificuldade de Aprendizagem pela UERJ, graduação em Pedagogia das Séries Iniciais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2004). É docente EBTT ( ensino básico técnico e tecnológico/federal) , lotada na Fundação Osório/ RJ. É integrante do Grupo de Pesquisa PROFEX-PUC-Rio, participando de estudos sobre a profissão, formação e exercício docente.

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Published

2025-04-11

How to Cite

MESQUITA, S. S. de A., & LIMA, S. H. G. (2025). Teaching trajectories and professional development: : the search for landmarks that provoke changes. Educação Em Foco, 28(54), 1–27. https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.7900