Games and Development of Mathematical Thinking in Childhood: Playful Strategies in Early Childhood Education

playful strategies in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8309

Keywords:

Childhood Education., Teaching Mathematics., Playfulness., Games.

Abstract

This article results of a research whose main objective was to analyze the effectiveness of children’s games, especially the game of Amarelinha, as an active learning tool in the teaching of Mathematics in Early Childhood Education. We sought to analyze how it can promote the development of logical-mathematical thinking and stimulate cognitive skills, including problem-solving, a critical-reflective attitude and creativity in children. Involves a bibliographical survey and documentary analysis of the factors relating to the subject. Based on the Piaget’s thought, the research highlights the importance of an educational environment adapted to the child’s stage of development and emphasizes the importance of play activities. The results indicate that play activities contribute to the understanding of mathematical concepts and also stimulate cognitive skills such as creativity, socialization and problem solving. It concludes that educators need to value play activities, preparing children for mathematical thinking, with a view to intellectual development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mr., UNESP, Câmpus de Marília

PhD in Education and Associate Professor in Mathematics Education from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho", UNESP, Marília Campus. Professor linked to the Department of Didactics and the Postgraduate Program in Education at the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho", UNESP, Marília Campus.

Mrs., UNESP, Câmpus de Marília

Graduated in Pedagogy from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho".

References

ARANÃO, Ivana Valéria Denófrio. A Matemática através de brincadeira e jogos. 2. ed. Campinas- SP: Papirus, 2011.

BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/publicacoes/eca_mdhc_2024.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Conhecimento de Mundo. Brasília: MEC/SEB, 1998, v. 3. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

BRENELLI, Rosely Palermo. O jogo como espaço para pensar: a construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas, SP: Papirus, 1996.

CARDOSO, Bruno Gantes. Jogos didáticos e atividades lúdicas no ensino de Matemática: um mapeamento de artigos científicos na Revista Bolema. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021, Rio Grande – RS, 2021.

FONSECA, Bárbara Meirelles. A construção do número na Educação Infantil. 2017. Monografia de Conclusão de Curso (Pedagogia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

KAMII, Constance. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget. São Paulo: Papirus, 1983.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos Tradicionais Infantis: O Jogo, a Criança e a Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 2009.

LORENZATO, Sergio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.

PAPALIA, Diane E.; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. 8. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: Imitação, jogo e sonho imagem e representação. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1964.

PIAGET, Jean. Seis estudos de Psicologia. Tradução de N. C. Pereira. Lisboa: D. Quixote, 1976. (Trabalho original publicado em 1964).

PÓLYA, George. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

SMOLE, Katia Stocco. A Matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Brincadeiras infantis nas aulas de Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

Published

2025-04-23

How to Cite

Miguel, J. C., & Santos, A. V. (2025). Games and Development of Mathematical Thinking in Childhood: Playful Strategies in Early Childhood Education: playful strategies in Early Childhood Education. Educação Em Foco, 28(54), 1–24. https://doi.org/10.36704/eef.v28i54.8309