Escola e inclusão

a formação dos (as) professores (as) de crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro Autista (TEA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v28i55.8484

Keywords:

Educação Inclusiva, Formação continuada de professores, Transtorno do Espectro Autista

Abstract

This is an investigation that elucidates the teaching and learning process used by teachers who work with children and adolescents with Autism Spectrum Disorder. We opted for qualitative, exploratory, bibliographical, documentary, field research, using semi-structured interviews with teachers of children and adolescents from two municipal schools in a city in Minas Gerais/Brazil.  The biggest challenges encountered were the need for initial and continued training so that teachers responsible for the disciplines can meet the specificities of students in a broad way, in order to effectively contribute to inclusion. Among the considerations, the presence of traditional teaching and assessment methods stands out, making it difficult to make teaching and learning processes more flexible and to develop the potential of students with ASD.

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Author Biographies

Ana Paula Pontes Luz Riccioppo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro- UFTM

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2023). Assistente Social. Trabalhou como Assistente Social voluntária na ONG Laço Azul- Apoio aos autistas ; técnica de Referência Nível Superior Responsável no Programa de Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos.  Trabalhou como Assistente Social do CRAS, do município de Sacramento; atualmente trabalha na Casa de Acolhimento Isabel do Nascimento.

Marta Regina Farinelli, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIANGULO MINEIRO

 Doutora e Mestre em Serviço Social. Assistente Social. Bacharel em Direito. Professora Adjunta IV do Curso de Serviço Social, docente do Programa de Pós Graduação em Psicologia e do Programa de Residência Integrada e Multiprofissional em Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro; vice coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Adoção

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Published

2025-08-15

How to Cite

Pontes Luz Riccioppo, A. P., & Regina Farinelli, M. (2025). Escola e inclusão: a formação dos (as) professores (as) de crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Educação Em Foco, 28(55), 1–24. https://doi.org/10.36704/eef.v28i55.8484