The school newspaper as a potentiating instrument for humanizing literacy
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v28i56.8802Keywords:
Education, School Newspaper, Freinet pedagogy, Humanizing LiteracyAbstract
The article aimed to analyze the school newspaper, from the perspective of Freinet pedagogy and its contributions to the process of dialogical literacy, dynamic and full of meanings. A bibliographical research was carried out with the works of Freinet and Freinet scholars, such as Elias (1997), Arena and Resende (2020, 2022), as well as researchers such as Arena (2010) and Abreu (2019), who defend literacy from a humanizing perspective. The results indicated that the school newspaper is an instrument that enhances the literacy process, from a humanizing perspective, because, the focus is on interest, on the need created in children to express themselves through writing and in the senses. contributions to texts produced and read. It is also pointed out that the school newspaper brings those announced alive to the center of the process of teaching the acts of reading and writing, linking school with life.
Downloads
References
ABREU, M. M. O. A criança e a apropriação da cultura escrita: uma possibilidade de alfabetização discursiva. [recurso eletrônico]. 2019. 235p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Educação. Uberlândia, 2019.
ABREU, M. M. O. O cavalo não está com sede: então troquem a água… In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. (org.). Refrações das palavras freinetianas: crônicas para professores. São Carlos: Pedro & João, 2023. p. 47-58.
ABREU, M. M. O.; ARENA, A. P. B. O Jornal-Mural como possibilidade de uso da língua viva. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. L. A vida na escrita e a escrita na vida: um encontro entre Vigotsky, Voloshínov e Freinet. São Carlos: Pedro & João, 2020. p. 137-152.
ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. (org.). Diálogos com a Pedagogia Freinet: fundamentos e práticas em movimento. São Carlos: Pedro & João, 2022. 307p.
ARENA, D. B. O ensino da ação de ler e suas contradições. Ensino em Re-vista, v. 17, n. 1, p. 237-247, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/115190. Acesso em: 18 jun. 2023.
BALDASSO, I. T.; OMETTO, C. B. C. N. Práticas de leitura e escrita na pedagogia Freinet: um diálogo com as teorias de Vigotsky e Volochinov. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. L. A vida na escrita e a escrita na vida: um encontro entre Vigotsky, Voloshínov e Freinet. São Carlos: Pedro & João, 2020. p. 203-218.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Déficit na alfabetização dobrou com a pandemia. 2022. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/radio/1/noticia/2022/09/19/deficit-na-alfabetizacao-dobrou-com-a-pandemia. Acesso em: 03 abr. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 4° Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação. 2022. Brasília-DF: Inep, 2022. Disponível em: relatorio_do_quarto_ciclo_de_monitoramento_das_metas_do_plano_nacional_de_educacao.pdf (inep.gov.br). Acesso em: 08 ago. 2023.
BUSCARIOLO, A. F. V. T. O texto livre como instrumento pedagógico na alfabetização de crianças. 2015.193 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2015.
BUSCARIOLO, A. F. V. T.; LIMA, C. V. B.; ANJOS, D. D. Pedagogia Freinet e Alfabetização: a potencialidade dos instrumentos desta pedagogia para formar crianças de professores. Rev. Int. Form. de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 117-133, out. dez. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/download/124/71/392. Acesso em: 03 abr. 2023.
ELIAS, M. D. C. Traçando as linhas de uma proposta pedagógica. In: ELIAS, M. D. C. Célestin Freinet: uma pedagogia de Atividade e Cooperação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. p. 33-44.
FREINET, C. Técnicas da Educação: O Jornal Escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1974.
FREINET, C. Pedagogia do bom senso. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
LEBER, V. M. S. Revisitando a Pedagogia Freinet: contribuições para o processo da aprendizagem da língua materna. 2006.101 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2006.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál., Florianópolis, v. 10, n. esp, p. 37-45. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 nov. 2022.
MAGALHÃES, M. C. C.; OLIVEIRA, W. de. Vygotsky e Bakhtin/ Volochinov: dialogia e alteridade. Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 103-115, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/4749. Acesso em: 06 nov. 2022.
MELLO, S. A. Ensinar e aprender a linguagem escrita na perspectiva histórico-cultural. Revista Psicología Política, v. 10, n. 20, p. 329-343, 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4000981. Acesso em: 12 set. 2023.
MENEZES, N. F. R.; QUILLICI NETO, A. Contribuições de Celestin Freinet para a educação: técnicas emancipadoras para a leitura e a escrita. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. L. A vida na escrita e a escrita na vida: um encontro entre Vigotsky, Voloshínov e Freinet. São Carlos: Pedro & João, 2020. p.70-83.
MILLER, S. Alfabetização humanizadora, vez e voz às crianças. Núcleo de Alfabetização Humanizadora. Boletim n. 1, nov./dez. 2020. Disponível em: https://nahum-lescrever.com.br/boletim-01-novembro-dezembro-de-2020/. Acesso em: 13 jun. 2023.
RESENDE, V. A. D. L. A escola moderna de Freinet. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. L. A vida na escrita e a escrita na vida: um encontro entre Vigotsky, Voloshínov e Freinet. São Carlos: Pedro & João, 2020. p.13-.30.
RICHARDSON, R. J. Métodos quantitativos e qualitativos. In: RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999. p. 70-89.
SILVA, F. D. A. As técnicas freinetianas, a livre expressão e as possibilidades de trabalho com a escrita. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. (org.). Diálogos com a Pedagogia Freinet: fundamentos e práticas em movimento. São Carlos: Pedro & João, 2022. p.31-54.
SILVA, G. F. Fazer a criança sentir sede. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. (org.). Refrações das palavras freinetianas: crônicas para professores. São Carlos: Pedro & João, 2023. p. 39-46.
SOARES, R. P.; RESENDE, V. A. D. L. A pedagogia de Célestin Freinet na memória dos professores educação infantil do município de Uberlândia. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. L. A vida na escrita e a escrita na vida: um encontro entre Vigotsky, Voloshínov e Freinet. São Carlos: Pedro & João, 2020. p.99-114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.











