PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL

The perception of actors in early childhood education

Authors

  • Elaine Cardinali Das Dores e Rocha UEMG

Keywords:

Childhood education, Dance

Abstract

ABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance.

 

KEYWORDS: Child Education, dance.

 

References

BNCC. Base Nacional Comum Curricular 2018 Disponível:http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil/os-objetivos-de-aprendizagem-e-desenvolvimento-para-a-educacao-infantil2017

BONDÌA. Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. p.02, Jan/Fev/Mar/Abr 2002

Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf

BRINKMAN, Lola. A linguagem do movimento corporal. Tradução: Beatriz A. Cannabrava. São Paulo: Summus, 1989. p.19

CCEI- Currículo da Educação Infantil de Contagem- A criança, o corpo e a linguagem corporal/Prefeitura Municipal de Contagem. -Contagem: ISBN Volume: 978-85-60074-15-0 n.7, p.7-9.2012

FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. FUSARI, Maria F. de Resende. Metodologia do ensino de arte. São Paulo: Cortez, 1999. – 2.ed.- (Coleção magistério.2º grau. Série formação do professor) .

GOUVEA, Maria Cristina Soares. A criança e a Linguagem: Entre Palavras e coisas. Belo Horizonte, cap.7. p.112-136, 2007.

LABAN, Rudolf. Domínio do movimento; Ed.org/Lisa Ulmann (Tradução: Anna Maria Barros De Vecchi e Maria Silva Mourão Netto; revisão técnica: Anna Maria Barros De Vecchi). – São Paulo: Summus,1978.

MARQUES, Isabel A. Ensino de dança hoje: Textos e Contextos / 2. Ed - São Paulo: Cortez,2001.

MARQUES, Isabel A. Dançando na escola-2.ed. – São Paulo: Cortez, p.17, 2005.

MARQUES, Isabel A. JOSKA, Ailine Baroukh, coord. Maria Cristina Carapeto Lavrador Alves, org. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucher, 2012. - (Coleção InterAções).

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA. M. Terezinha Telles. Didática do Ensino de Arte, A Língua do Mundo - Poetizar, fruir e conhecer arte. Belo Horizonte: FTD.1998. p.142-187,

MIRANDA, Marília Gouvêa; RESENDE, Anita C. Resende. Sobre a Pesquisa-ação na educação e as armadilhas do praticismo. Revista Brasileira de Educação. v. 11, n.33, set/dez.2006,p.511.

MONTEIRO, Adriana Torres Máximo; CARVALHO, Levindo Diniz. Atos de Pesquisa em Educação - PPGE/ME FURB. ISSN 1809-0354 v. 6, n. 3, p. 634-635, set./dez. 2011

NEVES, V. F. A Pesquisa-ação e Etnografia: Caminhos Cruzados. Pesquisas e Práticas Psicossociais, v.1, n.1, São João Del- Rei, jun. 2006, p.4.

PEREIRA, Fabrício Andrade. Arte-educação: emoção e racionalidade. São Paulo: Annamblume; Belo Horizonte: Facisa, 2006.

PCN, Arte / Ministério da Educação. Secretaria de Educação do Ensino Fundamental. 3.Ed – Brasília: Secretaria, 2001.

RENGEL, Lenira. Dicionário Laban. São Paulo, Annablume, 2005. p.64-67.

RCNEI, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil / Ministério da Educação e Desporto, Secretaria de Educação Fundamenta – Brasília: MOC /SEF. 1998.vol. 2 e 3. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf

Published

2021-08-10

How to Cite

Das Dores e Rocha, E. C. (2021). PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: The perception of actors in early childhood education. SCIAS - Arte Educação, 9(1), 109–128. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758